Har man utvändig isolering är det inga problem. Men det är knappast aktuellt här.
 
Jag ska ha betongen synlig på insidan. Förstår fortfarande inte problemet! :)
 
Aktuell progresstatus: Fyllde igen grunden under gårdagen. :)
 
  • Grund med nyligen utfylld jord bredvid hus med byggmaterial och stegar under tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Frukten av helgens arbete:
Delvis färdigmurad vägg av gråa betongblock på byggplats med synlig golvränna och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär långt kom vi med murningen tills presenningen åkte på (då väderleksrapporten förespråkade 3-4 regniga dagar framöver)! Vill helst inte få in något vatten på golvet, då golvbrunnen är plastad för att slippa få ner skit i dräneringsrören under byggarbetet.
Nybyggd mur med presenning över vid hus, skydd för golvbrunn syns, pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den tänkta fasadtegeln, borstad gulgrön RT225 från Randers Tegl:
Nybyggd mur med isolering nära golvbrunn, skyddad från regn med presenning, intill tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte 100% lik den räfflade kusinen, men gott nog. :)
Pågående murningsarbete med betongblock och borstad gulgrön tegelvägg, skyddad av presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du räknat på vad ditt bygge inkl panna och utrustning till den hamnar på i investerings kostnad och dels i drift kostnad jämfört med en vp i befintlig byggnad ?
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
S smurfen72 skrev:
Har du räknat på vad ditt bygge inkl panna och utrustning till den hamnar på i investerings kostnad och dels i drift kostnad jämfört med en vp i befintlig byggnad ?
Japp. Problemet är bara att det går inte att få in en anläggning med bufferttankar i befintlig byggnad, vilket utgör grundorsaken till utbyggnaden. Byggnaden har tidigare använts som ett missionshus (med andra uppvärmningsbehov) och uppvärmningen skedde då med en CTC-oljepanna utan någon som helst buffert. Man pyreldade så länge det fanns folk i byggnaden = under gudstjänster och församlingsdagar, etc, sedan stängde man av oljebrännaren och startade en elpatron som frysvakt == dyrt!!!.

Det gamla pannrummet är alldeles för litet (ca 2x2m) för en buffrad vedanläggning, medan resterande utrymmen i byggnaden är otjänliga som pannrum (ur både brandsäkerhets- och punktbelastningsaspekter). Det mesta av utrustningen köper jag i begagnat/nära-ny-skick via exempelvis Blocket, och jag gör 99% av all arbete själv, så bortsett från min egen nedlagda tid ser kostnadsbilden god ut.

Förutom detta, har jag tillgång till gratis/billig ved, så man borde kunna räkna hem investeringen inom en snar framtid! Om min dimensionering håller (har fått tag i en större acktank än tidigare räknat, så nu blir det ~4,5m3) är en spännande sak att se! :)
 
Har du kopplat avloppet till dräneringen? Det är nog inte så lyckat.
 
Nej, regnvattnet går till dagvattenledningen medan avloppet går till avloppsledningen. :)
 
aroncbds aroncbds skrev:
Japp. Problemet är bara att det går inte att få in en anläggning med bufferttankar i befintlig byggnad, vilket utgör grundorsaken till utbyggnaden. Byggnaden har tidigare använts som ett missionshus (med andra uppvärmningsbehov) och uppvärmningen skedde då med en CTC-oljepanna utan någon som helst buffert. Man pyreldade så länge det fanns folk i byggnaden = under gudstjänster och församlingsdagar, etc, sedan stängde man av oljebrännaren och startade en elpatron som frysvakt == dyrt!!!.

Det gamla pannrummet är alldeles för litet (ca 2x2m) för en buffrad vedanläggning, medan resterande utrymmen i byggnaden är otjänliga som pannrum (ur både brandsäkerhets- och punktbelastningsaspekter). Det mesta av utrustningen köper jag i begagnat/nära-ny-skick via exempelvis Blocket, och jag gör 99% av all arbete själv, så bortsett från min egen nedlagda tid ser kostnadsbilden god ut.

Förutom detta, har jag tillgång till gratis/billig ved, så man borde kunna räkna hem investeringen inom en snar framtid! Om min dimensionering håller (har fått tag i en större acktank än tidigare räknat, så nu blir det ~4,5m3) är en spännande sak att se! :)
Jag tänkte att om du i stället skaffat vp så hade den fått plats i befintligt pannrum och du hade sluppit kostnaden för att bygga pannrum och solpaneler men vp installationen hade ju troligtvis tagit en del av dom pengarna i stället.
 
Jag tänkte på det här.
"då golvbrunnen är plastad för att slippa få ner skit i dräneringsrören under byggarbetet."
 
Snyggt bygge. Murar du direkt mot fasaden?
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Snyggt bygge. Murar du direkt mot fasaden?
Tackar! Japp. Lägger bistål som armering mellan var tredje rad av lecablocken, samt borrar även dit vinklade plåtar (saknar tyvärr bild på detta moment) mot den gamla väggen som ligger i fogen på dessa rader, för att (förhoppningvis) får lite bättre förankring mot väggen. :)
 
aroncbds aroncbds skrev:
Tackar! Japp. Lägger bistål som armering mellan var tredje rad av lecablocken, samt borrar även dit vinklade plåtar (saknar tyvärr bild på detta moment) mot den gamla väggen som ligger i fogen på dessa rader, för att (förhoppningvis) får lite bättre förankring mot väggen. :)
Men håller det att förankra i teglet? Trodde man måste knacka bort teglet och förankra i väggen bakom?
 
  • Gilla
aroncbds
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Men håller det att förankra i teglet? Trodde man måste knacka bort teglet och förankra i väggen bakom?
Det blir inga (nämnvärda) påfrestningar i sidled, så det är nog lugnt! :)
 
Hej på er!

Här kommer lite bilder på förra veckans resultat, då vi murade upp väggarna och har fått på taket, så nu slipper man få in vatten i tillbyggnaden i alla fall! Resten får jag ta i mindre etapper... :)

Nyuppförda grå betongblocksväggar för en tillbyggnad med synlig nedgrävd acktank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt tak på murade väggar vid husets tillbyggnad, med acktankar och en öppning för källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppresning av väggstruktur med tillfälligt skyddstak, acktankar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd tillbyggnad med murade väggar och tak, byggmaterial runt omkring och en person inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd vägg och lagt golv i tillbyggnad, verktyg syns, väntar på fasadtegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda klinkerplattor i byggprojekt med murbrukshink, spackel och arbetshandskar på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd rå väggstruktur och temporärt tak på en tillbyggnad med byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I brist på tid väntar jag nog till våren med att mura upp fasadtegeln...
Stapel av gula fasadtegelstenar på marken på en byggplats med pallar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Acktankarna är i alla fall inne och väntar på pannan...
Nybyggd vägg och tak med två ackumulatortankar samt verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyuppförda väggar i en tillbyggnad med röd ackumulatortank och äldre tank väntande på installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Nybyggd tillbyggnad med murade väggar och provisoriskt täckt tak, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.