Hej

Jag har en gammal vedspis som jag hade tänkt att renovera. Efter renoveringen hade jag först tänkt att svärta den, men har nu hört att jag kan måla den istället. Går det? Och i så fall vad för sorts färg ska jag då använda?



 
Samma fundering, men här det gäller en vit emaljerad elspis, den avviker ju så starkt ifrån en gammal gulemaljerad vedspis intill så att det sticker i ögonen....
 
Jag tycker då att du ska svärta, väldigt enkelt och snyggt, väldigt lätt att bättra också.

När jag jobbade extra på ett gjuteri med att renovera spisar och kaminer så blandade vi svärta, vatten och grafitpulver, eller så gnodde vi en svärtad spis med torrt grafitpulver.
Tycker detta blev väldigt snyggt, lite mer åt antracitgråa hållet.......bara svärta ger väl mer svart yta.

En granne målar årligen sin bergslagskamin med spisfärg, när vintern kommer och det börjar eldas mer intensivt så byter den nedre delen färg och blir vit  ;D

Man kan ju ocks fundera på hur det skulle funka med kastruller och pannor på en målad ovandel på en vedspis  :-?

Exempel på en snyggt svärtad spis av snyggaste modell: :)

http://www.blocket.se/vi/10392707.htm?ca=8_s
 
Håller också med om att gamla vedspisar oftast är snyggast svärtade, det är nog också enklast i längden.

Om du ändå vill måla så finns det högtempfärg att köpa hos spishandlarna.
Bl.a narvells har sådan : www.narvells.se


MVH

PjS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.