Gör om hela planlösningen på mitt hus och när det är klart är dagens placering av brytare inte längre relevant.
Tänker att jag istället för att riva i väggarna för att få in nya rör kan köra trådlösa brytare.

Har en kollega som gillar hemautomation och han har varnat för envägskommunikation (typ Nexa antar jag). Tittar jag på Z-wave så verkar det dock inte finnas vettiga brytare/dimmers som inte kräver matning (och då kan jag ju lika gärna dra hela kabeln). Det blir iofs fortfarande enklare om jag inte behöver förbinda med belysning.

Är varningen för Nexa berättigad? Tycker det verkar som de har vettiga brytare.
Finns det vettiga batteridrivna trådlösa brytare för Z-wave eller motsvarande tvåvägsteknologi?
 
Har nexa, strular ibland

Ikea trådfri kanske?
 
Ikeas trådfria ger mig inte de val jag behöver på belysning (säger jag iofs innan jag verkligen plannerat vad jag skall ha) men tror det faller bort pga begränsat urval på armaturer. Kommer nog inte vara mycket, om något, som skall ha klassisk E27 sockel.
 
L Leif i Skåne skrev:
Kolla på länk nedan inlägg #38

[länk]
Enligt inlägg #40 i samma tråd har de ju inte trådlösa brytare vilket ju är det jag vill ha. Om jag ändå måste dra ledning till brytarna kan jag ju lika gärna göra som vanligt.
Kanske är ett ovanligt önskemål för enligt det lilla jag hunnit forska i ämnet verkar det inte finnas ett överflöd av dylika brytare i något system.
 
N Nizztos skrev:
Enligt inlägg #40 i samma tråd har de ju inte trådlösa brytare vilket ju är det jag vill ha. Om jag ändå måste dra ledning till brytarna kan jag ju lika gärna göra som vanligt.
Kanske är ett ovanligt önskemål för enligt det lilla jag hunnit forska i ämnet verkar det inte finnas ett överflöd av dylika brytare i något system.
Men hade du tänkt att använda Led då måste man ha en dimmer som går ner till 0 annars släcker inte lampan helt. Det funkar med halogen men inte med Led
Enklast är att tråda om med brun, blå, gul/ grön + tändtråd ( orange eller vit ) nu finns nolla och det är klart för det smarta hemmet. Varför brytare ? Tänd o släck med mobilen.
 
Redigerat:
BirgitS
N Nizztos skrev:
Ikeas trådfria ger mig inte de val jag behöver på belysning (säger jag iofs innan jag verkligen plannerat vad jag skall ha) men tror det faller bort pga begränsat urval på armaturer. Kommer nog inte vara mycket, om något, som skall ha klassisk E27 sockel.
Philips Hue använder i princip samma standard som Ikea men har betydligt fler sorters belysningskällor och armaturer.
 
Se nyfnikens svar.
Det finns zwave brytare som är batteridrivna
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Tack!
Såg det igår men började googla på modellerna för det var inte uppenbart att någon hade dimmerfunktion och sedan glömde jag återvända hit och tacka för hjälpen.
Vet iofs fortfarande inte om någon har dimmerfunktion men det finns i alla fall vettiga brytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.