Har pratat med banken idag inför vårt byggnadskreditiv och han talade om att en värderingsman kommer att ringa mig för att göra en "förhandsvärdering" av huset. Detta för att de ska ha något underlag på vad huset (stor utbyggnad) kommer att vara värt när det är klart.

Är det någon som har erfarenhet av detta och som kan komma med tips på vad jag ska lägga fram för honom för att få en så hög värdering som möjligt? Vad värdesätter de? Materialval, tomtens läge eller vad??
 
Värderingsmannen försöker ta hänsyn till allt. Läge, materialval, boyta, allt. Plastgolv och plasttapeter - låg värdering. Klinker och kakel - hög värdering. Värderingsmannen gör kanske även ett besök på fastigheten för att bedömma läget.

När värderingsmannen ringde mig så frågade han även om produktionskostnaden och använde bland annat den för att gissa ett värde. Jag kunde prata upp värderingen genom att överdriva kostnader som inte ingick i den kalkyl som han fått från banken (som banken fått från mig).
 
Vi var på banken och diskuterade denna fråga igår. Banken hade redan pratat med Svensk Fastighetsförmedling (som utför värderingen) som gav en förhandsvärdering direkt...... ?????

I vårt fall var det definitivt läget som innebär att vi med stor förhoppning ej behöver topplån (trots att vi håller till västerut i vårt avlånga land), givetvis påverkade även produktionskostnaden och i viss mån tror jag även leverantör.
 
Ok, då ska jag se till att prata lite för vilka material vi ska ha (kök, badrum, golv mm).

I vårt fall håller vi nere produktionskostnaden genom att göra allt invändigt arbete själva och genom att vi har hyffsat bra kontakter på byggmaterial. Jag får väl salta kalkylen ordentligt då så att han inte stirrar sig blind på att den är låg... ;)

Tror ni de går på vilka fabrikat man väljer också? Som typ att det är Elitfönster, Marbodalkök osv??
 
Värderingsmannen försöker gissa vad ni skulle kunna sälja kåken för när den är klar. Allt som skulle kunna locka en tänkt köpare att öppna plånboken lite mer tycker jag man ska överdriva när man pratar med värderingsmannen (och hålla tyst med sina budgetval).
 
Precis. Han behöver inte ens veta om produktionskostnaden.
 
Då gäller det att ta på sig stora försäljarrocken när han ringer då? ;D *hihi*

Man vill ju givetvis att huset ska värderas högre än produktionskostnaden så man slipper topplån. Vi har räknat med att det blir så. Bara läget (250 m från havet) och om man ser på vad hus i området sålts för borde vara tillräckligt för detta. Det såldes nyligen ett hus i närheten för över 1 miljon mer än vi kommer att ha lån på, det låg längre från havet, var mindre än vårt hus kommer att bli och hade inte lika bra materialval... Så, ja jag får väl hänvisa till det också kanske ::)
 
Tänk bara på att det här är en preliminär värdering.
Brassar du på för mycket kanske det inte blir lika roligt på den slutliga värderingen...!
 
Jo det är självklart en preliminär värdering nu. Och jag lär knappast kunna brassa på för mycket, säljaranlag är något jag saknar fullständigt nämligen ;) Men det är ju en fördel om jag i alla fall lyckas få honom att fatta att huset är värt betydligt mer än vad vi bygger för...

Vad menar du föresten med att det inte blir lika roligt på den slutliga värderingen i fall man brassar på för mycket nu??
 
  • Gilla
Unbreakable 86 och 1 till
  • Laddar…
Det är som sagt en preliminär värdering och man kan tycka att det spelar ingen roll vad den hamnar på. Vad man kan hoppas på är att värderingsmannen står kvar vid en något för hög preliminär värdering för att inte förlora ansiktet.
 
Det spelar väl ingen roll hur mycket du brassar på i förhandsvärderingen. Om du säger att du skall ha helkaklat överallt och kök av värsta sorten så bör ju den mest oerfarna värderingsman kunna avgöra om det inte blev så i slutändan.

Det är ju den slutgiltiga värderingen som har betydelse för lånen. Om räntorna fördubblas tils dess att huset är klart kommer ju givetvis också marknadsvärdet och då också värderingen av kåken påverkas.

Jag vet inte men när den slutgiltiga värderingen sker finns det kanske läge att påpeka saker som kan ge en högre värdering.
Risken är att ni biter er själva i svansen och får en något optimistisk kalkyl om ni antyder att huset skulle bli mer påkostat än vad som är planerat.

 
Nybyggare skrev:
Det spelar väl ingen roll hur mycket du brassar på i förhandsvärderingen.
Det har du i princip rätt i. Men värderingsmän är inte mer än människor och om de har den preliminära värderingen i bakhuvudet när de gör slutvärderingen så kanske det kan påverka resultatet i positiv riktning.
 
Jag är inte så bra på att överdriva och hitta på, så det material jag säger till värderingsmannen att vi ska ha, det kommer att stämma även i slutändan. :D

Risken är att ni biter er själva i svansen och får en något optimistisk kalkyl om ni antyder att huset skulle bli mer påkostat än vad som är planerat
Vet inte riktigt vad du menar, men eftersom vi bygger det mesta i egen regi så har vi ju också satt en maxgräns på vad bygget får kosta, det beloppet kommer vi att ta som byggnadskreditiv.
 
Vet inte riktigt vad du menar, men eftersom vi bygger det mesta i egen regi så har vi ju också satt en maxgräns på vad bygget får kosta, det beloppet kommer vi att ta som byggnadskreditiv.
Jag syftade mest på att om ni får en alltför positiv förhandsvärdering skulle det kunna ge höga förväntningar på att detta också blir aktuellt när lånen skall sättas. Nu vet jag inte om detta är aktuellt i ert fall eftersom det beror på om man kommer få ta topplån eller inte.

Det blir ju trots allt en ganska stor skillnad om förhandsvärderingen skulle innebära att ni slipper topplån men inte slutvärderingen.

Slänger man in egen insats i form av pengar eller mycket eget arbete så kanske det inte spelar så stor roll. Men då och andra sidan är man ju heller inte i lika stort behov att få huset högt värderat. Såvida man inte vill använda huset som säkerhet för andra lån såsom ny bil eller så.

Hur som helst så önskar jag givetvis lycka till med värderingen.
 
Fråga till General Failure (eller någon annan som kan svara på det...) ->

När ni skulle göra förhandsvärderingen av ert bygge, var ni då tvugna att visa upp offerterna ni fått? Eller räckte det med att visa dem eran kalkyl?

Anledningen till att jag frågar är att värderingsmannen precis ringt och att han bad mig skicka över vår kalkyl samt kopior på offerter. Kalkylen kan han gärna få, men vi har inte offerter på varenda liten pryl. Mycket har vi fått muntligt och eftersom vi ska bygga det mesta i egen regi så har vi ju inte bestämt oss till 100% på allt vi ska köpa....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.