Hej,

Jag har en liten tvättstuga ca 5kvm som används för att tvätta och torka tvätt, jag skulle vilja öka på kapaciteten för att hängtorka tvätt.
Det finns ett frånluftsdon men jag upplever det som om luftväxligen blir alldeles för dålig om man hänger upp en hel maskin med tvätt.
Det tar en evighet för tvätten att torka samt att det känns som att komma in i en fuktig källare under tiden.

Så jag har börjat kika på luftavfuktare men jag har ingen referenspunkt för hur kraftig maskinen behöver vara för att kunna torka tvätt på ett effektivt sätt.
Det är ju inga fuktproblem i övrigt så jag hade ju bara tänkt köra den när det är tvätt som ska torkas.

Skulle det räcka med t.ex. en av Woods mindre modeller MD10(http://woods.se/wp-content/uploads/2016/02/MD10-MD12_LOWRES.pdf)

Någon som har erfarenheter av liknande situationer?
 
I tvättstugan ska du ha fläkt i ventilen och kanske effektivare element ist ? Avfuktare fungerar nog men känns onödigt.
 
  • Gilla
DD SS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I tvättstugan ska du ha fläkt i ventilen och kanske effektivare element ist ? Avfuktare fungerar nog men känns onödigt.
Har mekanisk frånluft men just vid torkning så är det inte tillräcklig fart på luftombytet.
 
  • Gilla
mykee2 och 1 till
  • Laddar…
Det går åt mindre energi med avfuktare.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström och 1 till
  • Laddar…
Har en Woods mrd10 i ca 10m2 torkrum (källare), fungerar utmärkt!
Ett dygns tork efter full maskin, snustorr tvätt och fräsch luft.
Hade samma problem som du, ts, innan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
I ett så pass litet utrymme som 5m² fungerar ju de allra minsta. Woods MD10 var ju rekommenderad mellan 2-30m².
Temperaturen i rummet är också avgörande. Ju högre temperatur, desto mer orkar avfuktaren.
Under +15° sjunker effekten påtagligt. Helst minst +18°.
 
  • Gilla
Nilla Gyllström
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag torkar också i ett litet 10 kvm källarrum med avfuktare (en Mitsubishi). Ingen ventilation att tala om. En maskin är torr över natt. En vanlig bordsfläkt som får tvätten att fladdra lite förbättrar torktiden avsevärt jämfört med vad den lilla fläkten i avfuktaren kan åstadkomma på egen hand.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Speciellt på slutet när det börjar bli torrt och avfuktaren inte behöver gå så är det bra med en fläkt som cirkulerar luften.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Satsa på en Woods avfuktare. Vi har torkat tvätt i tvättstugan i snart 10 år med en av deras större modeller och det funkar klockrent. Vi har pollenallergiker och då vill vi inte dra in luft utifrån med pollen och då gör avfuktaren att vi får bort fukten utan så mycket luftcirkulation.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ett tips, det finns pollenfilter och andra liknande till ventiler. Onödigt att stänga ventiler och skapa dålig inomhusmiljö.
 
Vi har en KCC 16 som än fungerar bra. Har haft en Woods MRD10 samt en noname. MRD10 gick sönder efter bara 4 år, medan noname maskinen höll över 10 år. MRD 10 har en cirkulationsfläkt som går för jämnan. KCC kör bara cirkulationsfläkten när fuktnivån är över inställd nivå.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Avfuktare fungerar nog men känns onödigt.
Om man vill torka något tycker jag tvärt om att en avfuktare låter väldigt rationellt.
Varför skulle det vara onödigt menar du?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I tvättstugan ska du ha fläkt i ventilen och kanske effektivare element ist ?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips, det finns pollenfilter och andra liknande till ventiler
Du menar väl inte att man skall ha tilluft i tvättstugan?
Normalt har man frånluft där.

Och då kan det vara rejält pilligt att sätta "pollenfilter" på alla ställen där uteluft tar sig in i bostaden.
Avfuktare, som just torkar ut luft och annat i rummet, verkar ju mycket enklare och effektivare.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
A
Jag har en Woods MDC-16 i tvättstugan på 6 kvm. Dvs en rejält överdimensionerad avfuktare, så tvätten blir torr på nolltid. Det är bra blås i den också. På vintern hjälper ett nytt värmeelement (fjärrvärme) också till att torka tvätten.
 
Det finns olika typer av avfuktare och är temperaturen i torkrummet lägre än 10 grader så måste man använda en modell avsedda för låga temperaturer (t.ex. vindar, krypgrunder). De vanliga funkar bra från 15 grader och uppåt. Det räcker med minsta modellen i en tvättstuga på 10-15 kvadrat om temperaturen är 20 grader. Avfuktaren arbetar även innan man hängt upp tvätten och gör luften och väggar torrare vilket i sin tur påverkar torktiden rejält. För att slippa tömma avfuktaren så är det bra att placera den nära avloppet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.