Husköpet är för många den största affären man gör i livet. I dagens nya quiz kan du testa hur påläst du är i ämnet - Vad kan du om att köpa & sälja hus?

https://www.byggahus.se/quiz/85-Vad-kan-du-om-att-köpa-&-sälja-hus

I den här tråden kan du kommentera quizet och berätta vad du fick för resultat!

Rödmålat trähus med sadeltak och vita fönsterkarmar i Gamla Enskede, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BIlden är av ett hus till salu i Gamla Enskede, Skandiamäklarna.
 
harry73
100% :cool:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Jag valde visserligen "rätt" alternativ på frågan
6. Vilket av följande är ett sätt att kontrollera om säljaren verkligen är ägare till huset?
men jag har hört att det är den som innehar kontrakt på huset som juridiskt sett är ägare även om lagfarten skulle säga annat. Detta läste jag för ett antal år sedan då det förekom "godtrosförvärv" av fastigheter - d.v.s även "falska" kontrakt skulle i vissa fall kunna överrida lagfarten. I praktiken skulle det också vara omöjligt att se vem som är ägare eftersom man aldrig kan vara säker på huruvida det finns ett senare kontrakt än det man har fått se.

Kan någon jurist bekräfta eller avfärda detta (förhoppningsvis avfärda)?
 
Redigerat:
harry73
Det är i alla fall väldigt viktigt att ha bra koll på alla pantbrev när man köper ett hus. För om de är på vift kan man bli av med huset även om man är lagfaren ägare. Sen har @Pen rätt att man efter man såld huset kan det ta ett tag innan lagfart skrivs över, så man får kontrollera att säljaren inte försöker att sälja till två personer och behåller pantbreven själv.

Så för den biten är det nog bäst att få hjälp av din bank som har allt att vinna på att det går rätt till.
 
"Du fick 10 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 68 personer (90%) av de 75 som gjort quizet."

Undrar vad folk svarade fel på?
 
Måste vara fel på testet. Fick detta: "Du fick 1 av 10 möjliga. Du klarade dig bättre än 0 personer (0%) av de 430 som gjort quizet."

Men jag har bara 1 fel. Står iofs inte om jag fick 1 rätt eller 1 fel av 10
 
God Morgon!

Fråga 3. Vore det inte önskvärt att Mäklaren ansvarar/upplyser/informerar om att en fastighet inte har bygglov ???

Fråga 9. Varför heter det OKULÄR besiktning om man får använda både SYN,HÖRSEL och LUKT ???
 
Fråga 4, vem har skrivit den? Köpeavtalet blir väl inte ogiltigt för att det framkommer "fel" på besiktningen. Det är väl upp till köparen hur den vill agera efter att fått informationen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag hade 10 av 10, men jag håller med om att det är fel på fråga 4.
Det är ju inte så att avtalet per automatik blir ogiltigt: det är att köparen har en möjlighet att kliva av affären utan kostnad efter besiktning. Besiktningen behöver inte ens ske eller visa på något fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.