M
Min sambo skulle göra ett bord åt mig i födelsedagspresent som blev allt annat än snyggt. Det har blivit betsat 2 gånger och sen torkade det två dygn om inte mer till och med sen på med hårdvaxolja 2 gånger och nu ser det ut såhär?? Hur kunde det bli så? Det var precis som att betsen lossnade när man strök på oljan? Går det att rädda?
 
  • Ojämn betsyta på träbord med fläckar där hårdvaxolja applicerats, vilket ger en ojämn och flammig effekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl troligen två produkter som inte är kompatibla? Besten kanske är vattenbaserad och den där oljan tvättade väl ur betsen ur ytskiktet.
 
M
S Stefan1972 skrev:
Det är väl troligen två produkter som inte är kompatibla? Besten kanske är vattenbaserad och den där oljan tvättade väl ur betsen ur ytskiktet.
Grejen är ju att vi var på XL fresks och fick hjälp med alla produkter osv...
 
Vilken bets har ni använt? Vattenburen el lackbets?
Har själv betsat både möbler o panel med lackbets som sedan lackats med gott resultat. Tror den olja ni använt lyfter besten från trät...

Edit: 2:a igen :D
 
Maarii05 skrev:
Grejen är ju att vi var på XL fresks och fick hjälp med alla produkter osv...
Ni har antagligen pratat med en försäljare, de är duktiga på att sälja saker. Inget annat.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
S
Slipa bort allt och börja om tyvärr.
Använd samma "system" på bets och hårdvaxolja. Annars måste man prova på en testbit. Så dåligt råd från butiken.
Rimligt är väl att de ersätter er för det ni köpte eller ger bättre kompatibla produkter till ett nytt försök.
Tex Osmo har dekorvax som funkar som bets under deras hårdvaxoljor.
 
nikasp
Kan man få se en inspirationsbild på hela bordet? Jag tänkte snickra ett 180 x 100 cm bord till vårt torp och vill få till gammal och rustik stil.
 
  • Gilla
Mariaekstrand
  • Laddar…
M
Dessa produkter är det vi använt oss av
 
  • Två burkar med träbehandlingprodukter, Herdins Oljebets och Osmo Top-Oil, på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har använt Herdins oljebets och deras hårdvaxolja med mycket bra resultat. Att blanda som här har nog sina risker
 
S
Herdin skriver att deras hårdvaxolja går att applicera efter 24 timmar.
Är väl något i Osmo-produkten som löser upp betsen. Jag blev avrådd i färgaffären att använda just Osmo på Herdins oljebets eftersom de inte hade provat den kombinationen.
 
M
nikasp nikasp skrev:
Kan man få se en inspirationsbild på hela bordet? Jag tänkte snickra ett 180 x 100 cm bord till vårt torp och vill få till gammal och rustik stil.
Absolut ska fixa det sen när jag kommer åt bordet riktigt och det står i köket :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.