Hej! Tre frågor om att regla en yttervägg 10 m lång. Ställde precis upp ena kortsidan (3,7 m) och nu dags för långsidan. Men då jag gör det mesta själv så funderar jag på om det är en dum idé att göra väggen i etapper för att enklare lyfta den på plats och slippa hiva upp en tiometare. Är det någon som gjort detta? Jag tänker att så länge hammarbandet skarvar över till nästa sektion och bärlinan gör detsamma så borde det inte på påverka bärigheten på väggen. Det blir ju förvisso två horisontella reglar ihop vid varje skarv, vilket skulle kunna ge en köldbrygga men det kanske går att överbygga via dubbelisolering?

Och så fråga nummer två: bärlinan. Har 45x170 cc60 som väggreglar, bärlinan tänkte jag skulle ha samma dimension. Fasar man ut för den under hammarbandet så den står på högkant kant i kant med hammarbandet?

Sista funderingen: ihopmonteringen med gaveln är det något man bör tänka på där?
 
Kör dubbla hammarband uppe, då blir det inga problem att hålla ihop skarven. Samt sätt stople under varje takstol så behöver du inte hålla på att fälla in bärlina.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Kör dubbla hammarband uppe, då blir det inga problem att hålla ihop skarven. Samt sätt stople under varje takstol så behöver du inte hålla på att fälla in bärlina.
Tack för svaret! En stolpe, dvs ytterligare en regel i samma dimension eller?
 
Troligtvis sitter takstolarna c/c 1200 mm och då blir ju stolparna automatiskt c/c 600 alltså samma dimension på regeln.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Troligtvis sitter takstolarna c/c 1200 mm och då blir ju stolparna automatiskt c/c 600 alltså samma dimension på regeln.
Så sant som det var sagt! Det löser problemen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.