Hej
Dags för luft-vattenpump här hemma. Har ca 120m2 boyta + 40m2 källare som hålls ganska kall. Dra idag ca 25.000 kWh per år.

Nu lutar det åt en Nibe vvm320+f2120. Har en montör, men vill gärna få input från annat håll också....

Fråga 1: 8kw eller 12kw? Kommer köra trefas, men vad finns det för för och nackdelar med mer/mindre effekt?

Fråga 2: Jag har en betongklack där pannan skall stå, måste bila bort den för att få in innerdelen. Men montören menar att det finns en 150cm hög modell utan volymtank och att radiatorerna kommer hålla volymen. Känns konstigt tycker jag.... Funkar det utan volymtank?

Tacksam för all input! //Larsa
 
F2120-12 har ett relativt större reglerområde mellan min och max värmeeffekt än F2120-8 och så ger den ca 6,8 kW vid - 15 C mot ca 4,7 kW. Tror ditt hus ligger ganska mitt emellan dessa vid val av storlek på pumpen. Byggår och standard på isoleringen? Har inte hört talas om någon 1,5m hög model av innerdelen.
 
Huset är byggt 1907 och visa delar har bara plankstomme. Så ganska dåligt isolerat alltså.

Vad tror ni om att köra utan volymtank?
 
Jag tror det är att be om trassel. Kan du få in en VVM320 så är det bra.

Man kan köra en SMO40 och styra pumpen med och ha extern valfri VVB, men krångligare med flera enheter..
 
  • Gilla
Ali.Raad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.