L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm. Låter inte helt rimligt då taxvärdet nästan aldrig motsvarar marknadsvärdet! Bättre då att skriva in att vardera part anlitar en värderingsman/mäklare och man bestämmer värdet efter snittet av värderingarna.
Ja du/ni har fått en del att tänka på genom forumet och hoppas att det varit till gagn , det kommer många olika lösningar att ta ställning till
 
Hemmakatten
Liteavvarje har inte koll på marknadsvärde kontra taxeringsvärde. Marknadsvärdet är oftast mycket högre än taxeringsvärdet, många gånger mer, om man inte bor i någon avfolkningsbygd.
 
L
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Liteavvarje har inte koll på marknadsvärde kontra taxeringsvärde. Marknadsvärdet är oftast mycket högre än taxeringsvärdet, många gånger mer, om man inte bor i någon avfolkningsbygd.
Nu har jag inte talat om det ena eller det andra värdet , det frågades efter vad eller hur kan man göra , och det har jag svarat på , inte en för stunden har jag spekulerat om något värde , det för dom göra upp om själva vad som ska gälla
Så det vad tax - eller marknadsvärde har jag full koll på och vet vad det är
 
L Liteavvarje skrev:
Angående det att köpa huset vid delning så ska ni skriva ett s.k hembudsavtal , där det framkommer att den part som avser att frånträda fastigheten , skall som ersättning erhålla
X antal kronor i förhållande till taxeringsvärdet + 10% procent , i samband med att använda taxvärdet så kan ingen sko sig på den andres bekostnad , det går även att omtala att det ska vara marknadsvärdet , men då kan det uppstå en situation där den ene säger ,
att jag vill ha så mycket som möjligt med en massa otrevliga saker som följd , avtalet ska även undertecknas av två vittnen i samband med edra undertecknande , men behöver inte veta vad som står där
Ett sådant avtal är civilrättsligt och står sig i alla väder
Det var ett mycket dåligt råd. Hembudsklausuler och andra klausuler som gör att köparen inte har full rätt att sälja fastigheten (eller sin andel av den) vidare är ogiltiga. I värsta fall tolkas de som att ingen affär gjorts alls, utan säljaren fortsätter vara egentlig ägare av fastigheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Sälj huset till er båda, du får troligtvis skatta en mindre del, upprättande av köpehandlingar.....mm.. Skillnaden blir att du i slutändan inte har några 400 000 över men en skuld till banken på 361 000 istället för 722 000.
Hushållets gemensamma skuld blir densamma, 722 000, denna lösning medför lättare att dela på framtida överskott/underskott vid en eventuell försäljning, förvisso krångligare om man flyttar isär.

Mvh P-A
 
nej nej jag skulle inte låta sambo köpa in sig... hur vet man vad som händer 1dag -15år senare. så är det slut och hon står och ska sina 50%
 
Sålde halva huset till sambon, inte krävdes det mycket för detta. Vi var på banken och ordnade med detta, tror de tog en tusenlapp för hjälpen. Ett enkelt kontrakt och så skickades uppgifter till lantmäteriet så vi båda blev lagfarna ägare.
Värderingen gjorde vi med hjälp av en mäklare som är väl bekant med området och bedömningen gjordes på plats med ett besök, inte bara efter en schablonberäkning. Värderingen motsvarade vad vi trodde huset var värt så alla var nöjda.
 
  • Gilla
Olle37 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Sålde halva huset till sambon, inte krävdes det mycket för detta. Vi var på banken och ordnade med detta, tror de tog en tusenlapp för hjälpen. Ett enkelt kontrakt och så skickades uppgifter till lantmäteriet så vi båda blev lagfarna ägare.
Värderingen gjorde vi med hjälp av en mäklare som är väl bekant med området och bedömningen gjordes på plats med ett besök, inte bara efter en schablonberäkning. Värderingen motsvarade vad vi trodde huset var värt så alla var nöjda.
Problemet med att göra det så enkelt, utan avtal om att frångå sambolagen, uppkommer om ni ska flytta isär en dag: Då äger du ett halvt hus köpt för eget bruk och hon äger ett halvt hus köpt för gemensamt bruk. Därmed äger du rätten till halva hennes halva. Dvs 75% av huset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Låter märkligt om man äger 50% var.
Vi har sålt huset nu så det berör inte oss längre men ändå konstigt om det skulle vara så.
 
HogeN HogeN skrev:
nej nej jag skulle inte låta sambo köpa in sig... hur vet man vad som händer 1dag -15år senare. så är det slut och hon står och ska sina 50%
Det är väl inte mer rätt att du ska ha rätt till 100% av bostaden som ni delat på i upp till femton år? Eller om den som står på huset helt plötsligt bestämmer sig för att sälja det och dra till Thailand, kvar står familj utan tillgångar eller hus, det är ett rätt sunkigt upplägg...
 
T tompaah7503 skrev:
Låter märkligt om man äger 50% var.
Vi har sålt huset nu så det berör inte oss längre men ändå konstigt om det skulle vara så.
Håller med om att det är märkligt, men sambolagen utgår ifrån ifall man anskaffat bostaden för gemensamt boende, då delas den 50/50 vid en separation, oavsett vem som "äger" eller har köpt den. Den som köper en halv bostad från sin sambo, har alltså köpt en halv bostad för gemensamt boende. Den halvan skall då delas vid en separation.

Detta har tagits upp båee här på forumet, och i en del juridikspalter. Om det verkligen finns rättsfall i den riktningen vet jag inte. Det är inte självklart att rätten skulle döma på det viset, när det är så uppenbart att parterna haft för avsikt att äga hälften var av den gemensamma bostaden.

Men vill man vara säker bör man se till att ha ett avtal som beskriver det man vill skall gälla.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var ett mycket dåligt råd. Hembudsklausuler och andra klausuler som gör att köparen inte har full rätt att sälja fastigheten (eller sin andel av den) vidare är ogiltiga. I värsta fall tolkas de som att ingen affär gjorts alls, utan säljaren fortsätter vara egentlig ägare av fastigheten.
Måste nog bemöta dig
Att det skulle vara ett dåligt råd , kanske du är ensam om att tycka , t.om HSB har hembudsklasul , är även det ogiltigt ., om du inte har juridiska kunskaper om avtal
( du kan ju ha det ,jag vet inte ) så bör du skaffa info om avtalslagarna , som kan skrivas för vad som helst om parterna är överens .
Om någon vid tecknandet inte är vid sina sinnes bruk eller är i en situation som är tvingande för underskrift , så kan det ogiltigförklaras i domstol
 
Nej, i fastighetsaffärer kan man inte avtala om riktigt vad som helst. För att du skall ha fullföljt ett köp av en fastighet och få lagfart, så finns det regler som måste följas. De är bla. just till för att säkra att en ägare verkligen fullt ut är ägare. Om det finns regler som begränsar ägandet, ex. villkor om återgång av köpet, så får du inte lagfart förrän villkoren är undanröjda.

Hembudsklausuler är normalt inte tillåtna i fastighetsaffärer, men de kan förekomma i testamenten och (tror jag ) gåvobrev.

Den som testamenterar bort en fastighet kan alltså införa vissa "ägarbegränsande" regler. Det finns exempel på mindre begåvade sådana ägarbegränsningar, typ att om du vill sälja så får du bara sälja eller testamentera till dina syskon. Ingen funderade på vad som gäller när alla syskonen gått ur tiden...

På samma sätt så får det normalt inte förekomma hembudsregler i bostadsrättsammanhang. Då är det inte en "riktig" bostadsrätt. Jag har inte koll på exakt hur det förbudet är formulerat, för det är tydligen OK för lokalbostadsrätter, och för de nya "parkeringsbostadsrätterna". Men det är inte OK för en bostad med bostadsrätt.

Man har försökt att införa stadgar som skulle uppmuntra till sammanslagningar av smålägenheter, genom att ge grannar förköpsrätt, men det var alltså inte OK.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Reglerna för klausuler vid fastighetsöverlåtelser är bland de snårigare vi har i juridiken, utöver 4 kap. JB om överlåtelser måste man allra minst ha koll på ett antal centrala rättsfall, och även med dessa för handen finns det vissa saker som ännu inte är prövade (JB är ju bara 47 år...). Olika rättsprinciper står mot varandra, exempelvis den fria avtalsbildningen mot borgenärsskyddet. Det är betydligt mer komplicerat än att säga att man får avtala om vad man vill mellan fria, friska människor.

Med andra ord, är man inte mycket säker på sin sak eller oberörd av om avtalet är rättsligt giltigt eller inte ska man vara mycket försiktig med annat än rena överlåtelseavtal på fastighetsområdet.

Och som @hempularen skriver finns ytterligare en dimension då det är olika regler för benefika överlåtelser (gåvor m.m.) och onerösa (köp, byten).
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Måste nog bemöta dig
Att det skulle vara ett dåligt råd , kanske du är ensam om att tycka , t.om HSB har hembudsklasul , är även det ogiltigt ., om du inte har juridiska kunskaper om avtal
( du kan ju ha det ,jag vet inte ) så bör du skaffa info om avtalslagarna , som kan skrivas för vad som helst om parterna är överens .
Om någon vid tecknandet inte är vid sina sinnes bruk eller är i en situation som är tvingande för underskrift , så kan det ogiltigförklaras i domstol
Fastighetsköp och bostadsrättsköp hanteras av olika lagstiftning, så det är överhuvudtaget inte jämförbart. I en Brf äger du en andel av en förening, ingen lägenhet eller fastighet.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.