Hej
Håller på att måla om min lägenhet. Något som gick väldigt bra fram till sista väggen där det satt en hiskelig fondvägg.

Tapeten satt riktigt dåligt, så jag började riva bort så långt det släpper. Det släpper en 7-8 lager tapet, känns som att dra bort en masonitskiva. På flertalet ställen kommer jag ner till en målad puts/betong, vissa ställen sitter de sista lagren tapet benhård i väggen.

Tänkte sätta Easycover renoveringstapet för att sen måla. Lite osäker på hur mycket jag måste rensa väggen.

Om jag rensar med hjälp av tex en spackel tills allt sitter benhårt och går på med slipmaskin för att jämna ut alla tapetytor och skarvar. Tror ni det fungerar?
Eller ska jag ge mig fan på att ta mig in hela vägen till målade putsen? Och hur gör man det på bästa sätt?

Har rensat en del till sen bilden togs, men det kanske ger ett hum om hur väggen är.

/Daniel
 
  • Vägg med flera lager gammal tapet som delvis är bortriven, exponerar puts eller betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast är väl att sätta upp renoveringsgips.
 
  • Gilla
gaston12
  • Laddar…
Är ju ett alternativ det också. Hur monterar man det i så fall? Skruva upp dom i betong/gips känns ju tveksamt.
 
Jag skulle försöka bredspackla alltihopa och slipa, sedan sätta på renoveringsväv om jag inte är helt nöjd. Det där är för mycket ojämnheter för att renoveringsväven ska dölja det. Använd vävlim eller våtrumslim.
 
B boten skrev:
Är ju ett alternativ det också. Hur monterar man det i så fall? Skruva upp dom i betong/gips känns ju tveksamt.
Vete 17 :crysmile: tänkte faktiskt inte på det :crysmile::crysmile:
Förmodligen fästa någon slags tunnare lister istället för reglar i väggen, och sen skruva gipsen i dem.
 
Slipa av ojämnheter, sedan grundar du med en "Tapetgrund". Efter tork så bredspacklar du väggarna. Betydligt snabbare och billigare än Gipsskivor och Renoveringsduk.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.