Om du är ute efter bättre komfort i form av bättre luftkvalitet så skall du inte cirkulera luften i huset utan förbättra ventilationen som andra varit inne på.
 
Finns det någon dörr mellan pannrum och gillestugan ??
I princip luft som du trycker in i gillestugan lågt vid golvet värms av VP och måste leta sig ut någon stans och tills slut uppåt.
Problemet är att varm luft sjunker inte så dörrpasagen är ett hinder.
Taket i gillestugan är som en varmluftsbalong kanske på 25-30°C men hindras av den fasta delen över dörren.
Jag hade provat att öppna upp mellan taket och karmen över dörren, då hade värmebubblan tagit sig upp genom trappan samtidigt som kallare luft runnit ner till gillestugan.
Luft precis som vatten skiktar sig om det står stilla.
 
Ingen dörr mellan pannrum och gillestuga. Och den väggen är en tjock bärande betongvägg. Men man kan säkert tänka sig att sätta ett ventilationshål mellan pannrum och gillestuga, och likadant ovanför dörren - eller strax bredvid. Jag ska dock försäkra mig med en kunnig byggare att det är ok att göra ingrepp i den väggen. Framförallt vid dörren som det skulle kunna vara känsligt. Det är ju betongbjälklag, så kanske inte så känsligt att öppna en 80 cm dörröppning ända till tak om resten av väggen är opåverkad?? Eller att göra ett par ventilationsöppningar? Det här är helt oprövat område för mig, tapeter och snickerier och att flytta icke bärande väggar och "finlir" på det sättet är OK, men ventilation, nä, och även betongarbete... så tacksam för allt input jag fått hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.