Håller på och ska renovera mitt kök. Har en köksspis som ska plockas bort, över den är en murad spiskåpa, själva utsugen är igenmurat sen länge men innan jag börjar riva i de vill jag vara på säkra sidan. Är fläktkåpan murad utanpå skorstenen vid ett senare tillfälle så att man bara kan riva den delen och sedan mura igen hålet ut i skorstenen? Har googlat som en tok men hittar ingen information alls. På ovanvåningen syns ingenting så kåpan går inte upp där i alla fall. Tanken är att murstocken som det vita kaklet sitter på, ska vara plan och gå upp till taket, vill bara extrakolla så man kan riva den delen utan att ställa till med något. Hemskt tacksam om någon duktig har något svar. Bifogar lite bilder, får hoppas det fungerar.
Tack på förhand!
 
  • Murad spiskåpa över en äldre köksspis med vit kakelvägg, köksredskap och prydnadsföremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad spiskåpa ovanför en köksspis i ett kök under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Den är tät på undersidan tycker jag mig se , är det riktigt
 
L Liteavvarje skrev:
Den är tät på undersidan tycker jag mig se , är det riktigt
Ja det är den, tror dom har satt igen det en gång i tiden. Men går det att riva den delen så murstocken där det vita kaklet sitter, kan gå plant upp till taket så man får väck spiskåpan?
 
L
Hur ligger murstocken bakom eller på sidan ( på lilla väggen )
 
L Liteavvarje skrev:
Hur ligger murstocken bakom eller på sidan ( på lilla väggen )
Hur då menar du?
Bifogar en bild på hur det ser ut från sidan.
 
  • Sidovy av kök med träskåp, diskställ, köksmaskiner och vägg som delar rummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
OK har ni eldat i vedspisen ? troligtvis är det igenmurat för att det kanske är otäta kanaler i skorstenen , vedspisens kanal går in i muren på ca mitten av spisen , och det s.k imkanalen
går till vänster om det , och sitter högst upp under kåpan , den kåpan är murad efteråt och kan tagas bort ,kanske några stenar sitter som ankring i bakkanten
I framkant av den så är det nog ett järn som går runt öppningen för att inte kåpan ska ramla ner
 
L Liteavvarje skrev:
OK har ni eldat i vedspisen ? troligtvis är det igenmurat för att det kanske är otäta kanaler i skorstenen , vedspisens kanal går in i muren på ca mitten av spisen , och det s.k imkanalen
går till vänster om det , och sitter högst upp under kåpan , den kåpan är murad efteråt och kan tagas bort ,kanske några stenar sitter som ankring i bakkanten
I framkant av den så är det nog ett järn som går runt öppningen för att inte kåpan ska ramla ner
Vedspisen är godkänd och jag eldade i den under hela förra vintern. Varför dom har murat igen spiskåpan vet jag inte men köksspisen är godkänd att elda i. Okej så då är det möjligt att riva den. Skönt att veta, tänkte börja ta tag i det nu denna månaden men ville först veta så man inte gör något dumt, tänkte riva lite försiktigt men var osäker på hur det ser ut bakom men då ska det alltså vara möjligt. Jättetacksam för att du tog dig tid att svara, stort tack!
 
Kan tillägga att skorstenen har inga kanaler, det är ett öppet murverk så är 1 enda stor kanal
 
L
Hur går det om du river den , efter som det är en pipa , undra om du inte ska ta ett snack med sotaren först innan du börjar riva , han om någon vet vad som finns bakom alla stenar ,
och är allsmäktig i allt som har med skorstenar att göra och är den godkännande partnern
En liten kostnad , så det inte blir fel någonstans
Som info , de skorstenar som jag varit med på , har haft ett antal pipor , så detta kan vara lite annorlunda
 
L Liteavvarje skrev:
Hur går det om du river den , efter som det är en pipa , undra om du inte ska ta ett snack med sotaren först innan du börjar riva , han om någon vet vad som finns bakom alla stenar ,
och är allsmäktig i allt som har med skorstenar att göra och är den godkännande partnern
En liten kostnad , så det inte blir fel någonstans
Som info , de skorstenar som jag varit med på , har haft ett antal pipor , så detta kan vara lite annorlunda
Aha okej. Ja då kanske det bästa är att ta hit sotaren och fråga, ska ta och ringa dom imorgon!
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.