Är i taget att isolera vinden för att inreda till boyta i mitt Modulenthus från 84.

Har dock funderingar kring hur jag skall montera ångspärren framledes. Det finns ingen uppvikt kant från vägg (undervåning) som jag kan "docka" med ångspärren på ovanvåningen.

Golvet (mellanbjälklaget) uppe på kallvinden är idag isolerat med ca 30 cm minerallull (under den ligger ångspärren för första våningen) och däröver ligger spångolv.

Skall jag skapa en egen tätning på ovanvåningen med ångspärr i tak väggar och golv, eller räcker det med att sätta spärren i tak och väggar och vika in den en bit in på golvet (mellanbjälklaget), och typ klämma fast med regel mot golvet?

Känns inte direkt lockande att behöva bryta upp det befintliga golvet och isoleringen för att komma åt fuktspärren på första våning.
 
Det är inte helt lyckat med en ångspärr mellan våningarna. I de flesta fall händer kanske inget, men det går att tänka sig scenarier där det gör det. T.ex. en vattenläcka på övervåningen. Man missar också ofta att informera om sådana förhållanden vid en försäljning vilket då kan utvecklas till ett dolt fel. Vill du vara noggrann och utesluta framtida komplikationer tar du bort golvspånskivan, lyfter ur isoleringen och tar bort plasten. Sedan bygger du vinden som om den gamla ångspärren inte funnits.

Har du kontrollerat att bjälklaget är dimensionerat för normal användning?
 
J justusandersson skrev:
Det är inte helt lyckat med en ångspärr mellan våningarna. I de flesta fall händer kanske inget, men det går att tänka sig scenarier där det gör det. T.ex. en vattenläcka på övervåningen. Man missar också ofta att informera om sådana förhållanden vid en försäljning vilket då kan utvecklas till ett dolt fel. Vill du vara noggrann och utesluta framtida komplikationer tar du bort golvspånskivan, lyfter ur isoleringen och tar bort plasten. Sedan bygger du vinden som om den gamla ångspärren inte funnits.

Har du kontrollerat att bjälklaget är dimensionerat för normal användning?
Ja, huset är byggt med "inredningsbar vind" som det så fint står i dokumenten från hustillverkaren. Därför tycker jag att det är konstigt att de inte underlättat mer för just detta... kanske är ide att göra som du säger ändå, riva bort den gamla plasten och dra upp utmed väggarna mot vinden...
 
Med tanke på framtiden tycker jag du skall göra så hur motbjudande det än ter sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.