Är i färd med att förbereda så mkt vi själva kan för att sedan överlämna vår toalett på övervåningen till hantverkare för färdigställande.
Jag har T-kopplingarna till övervåningens vatten via inspektionslucka i badrummet på nedervåningen och där ser jag att jag inte har möjlighet att stänga av vattenflödet till övervåningen, det sitter alltså inga kranar där. Rören på övervåningen är alltså nu sammanpressade samt lödda med tryck i.

Tycker ni att man ska montera kranar inne i inspektionsluckan på så låg höjd som möjligt inkl balofixer på handfat etc eller ska vi istället ha kranar uppe på övervåningen + balofixer framme vid handfat etc?

Det är rent praktiskt och säkert tänk det handlar om nu, inte design/snygghetsfaktor.
 
Tycker inte det spelar någon roll.
 
Krilleman
Om du är ute efter det praktiska så strösslar man med ventiler.

I mitt eget system så har jag både separata kulventiler från pannrummet där vattenledningarna går åt tre olika håll i huset men samtidigt ballofixer på alla tappställen.

Överkurs enligt många, men oerhört skönt när något strular. (y)
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Om du är ute efter det praktiska så strösslar man med ventiler.

I mitt eget system så har jag både separata kulventiler från pannrummet där vattenledningarna går åt tre olika håll i huset men samtidigt ballofixer på alla tappställen.

Överkurs enligt många, men oerhört skönt när något strular. (y)
Jag håller nog med dig. När vi flyttade in i detta hus fanns ingen avstängning av inkommande vatten inne i huset utan endast ute vid gatan. Detta monterades omgående och förstå min glädje över detta när jag i helgen skulle byta blandare i badrummet, slår av ballofixerna och tar bort blandaren, går ut i köket och hör helt plötsligt hur vatten flödar i badrummet. Då har ena balofixens kägla lossnat och bara släpper ut allt vatten, kommer ALLTID stänga huvudkranen först efter detta.
 
När vi gjorde om badrummet såg jag till att få en kopplingscentral ovanför toaletten. Där man kan stänga av övervåning, kök, tvättmaskin och resten av badrummet separat. Något osäker på var kranen i städskrubben hör till, om den sitter på övervåning, kök eller badrum. Denna koppling fick de börja med, så att vi kunde få på vatten till kök och övervåning inom 48 timmar, då inkommande vatten är i badrummet och tidigare även VVB. Ny VVB kopplades in i stödskrubben (före detta gäst-WC) innan den gamla kopplades ur.

När jag väl fått entreprenören att förstå den tågordning jag ville ha var de mycket imponerade av idéerna. Alternativet hade varit att vara helt utan vatten förutom en kallvattenkran i badrummet i 4-8 veckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.