Hej
Som rubriken. För ett par år sedan installerade vi en värmepump (Mitsubishi) i gillestugan som då användes som hemmakontor. Har gett en bra värmebesparing. Vi värmer i övrigt upp huset med pellets. Nu skulle vi vilja öka nyttan av pumpen som har högre effekt än vad vi nyttjar idag, men vi får inte ut värmen och uppför trappan som går upp i vinkel vid förrådet till övervåningen. Vi har fått egentligen 3 olika förslag:
1. För över luft från pannrum eller förråd via en liten paxfläkt eller liknande. Då kommer den varma luften att tryckas från gillestugan ut i trapphallen och leta sig uppåt.
2. Sätt en takfläkt i taket ovanför trappan för att suga upp luft - har förkastats av de som förordar alternativ 1.
3. Bygg in trappan som idag omgärdas av ett räcke så att det blir tätare. Då kan inte den kalla luften på övervåningen falla ned i trappschaktet så lätt, och då kan den varma luften i motsvarande grad få lättare att ta sig upp.
Huset i övrigt har väl fungerande självdragsventilation som vi inte vill trassla med genom att bygga mekanisk frånluft eller liknande, utan vi vill hitta en enkel lösning - eller inte alls. Enkel ritning som visar placering av värmepump i gillestugan och relation till pannrum och förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B BGIO skrev:
Huset i övrigt har väl fungerande självdragsventilation som vi inte vill trassla med

Du har ju själv satt fingret på problemet !

Med sjävdraget ventilerar ni ut varmluften, och ersätter den med kall uteluft genom ventiler eller dragiga fönster.

Nej, sätt in ett FTX-system, så värmen i luften tas till vara och värmer tilluften, i stället för att skickas ut genom skorstenen och ventilerna.
 
Har sagt det förut och säger det igen. Luft är en otroligt dålig värmebärare. En liten paxfläkt kan inte flytta många watt värme med så små temperaturskillnader det handlar om. Det blir som en fis i rymden!

I princip är det nog mest att gilla läget eller göra stora ingrepp med stora trummor som suger mängder med luft, annars kommer det knappt göra någon skillnad.
 
Kan tänka att eftersom utluft mest går genom badrum och kök på övervåningen, så borde det inte behövas så jättemycket tryckökning/tryckförändring för att börja flytta varm luft? Sotaren (som var den som föreslog paxfläktlösningen) menar på att bara vi kan initiera ett flöde ut genom gillestugans dörr så "kommer det att gå av sig själv sedan, det är bara dörrpassagen som är ett hinder"...
För övrigt nya treglasfönster med spaltventiler, så jag kan reglera tilluften på övervåningen ganska bra. Har normalt bara spalterna öppet i sovrum och gästrum.
 
Luft är en otroligt dålig värmeförflyttare, att försöka lösa detta med paxfläkt eller liknande är lönlöst är jag rädd. Det finns produkter som skall flytta varm luft mellan våningsplan, men med de små temperaturskillnader det handlar om så skulle det behövas väldigt stora luftmängder, och att ha motvind i kåken är nog värre än några grader lägre temperatur.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
Det fungerar INTE med någon liten PAX fläkt. Skapar du ett luftflöde så du känner att det "blåser" i trappan kanske du kan flytta tillräckligt med luft för att värma övre våningen.

En till luftvärmepump på övre våningen eller en extra "inne-del" (om din VP kan hantera två) är det enda som kommer att fungera...
 
  • Gilla
Ropia och 2 till
  • Laddar…
Har du ingen tilluftsventil i vardagsrummet lär luftombytet inte vara speciellt bra. Hur vet du att det är tillräckligt förresten ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du ingen tilluftsventil i vardagsrummet lär luftombytet inte vara speciellt bra. Hur vet du att det är tillräckligt förresten ?
Jo, då, jag har två spaltventiler i vardagsrummet. Normalt sett är de inte öppna om jag inte eldar i kakelugnen. Jag vet inte vad som är korrekt, jag har gått på rekommendationer från firman som hjälpte mig att byta fönster som tyckte att det normalt sett räcker att ha öppet i sovrum och gästrum, och då öppna i v-rum när vi eldar. I källaren är det tvåglasfönster längs hela väggen där värmepumpen sitter.+ en liten tallriksventil vi kan justera med.
 
VP:n kan hantera två innedelar, men det finns ingen plats att sätta den på övervåningen utan väldigt lång rördragning. Känns väl som det är som det är, vi kommer inte att ge oss på FTX, utan hade hoppats på att det skulle gå att få snurr på luften på annat sätt.
 
Fönsterfirmor brukar inte vara experter på ventilation...
 
Sant, det är de antgligen inte även om det är en allround byggfirma med bra rykte som jag har stort förtroende för. Men jag har inte diskuterat värmen med dem, utan det var bara deras rekommendation i samband med fönsterbytet. Men mer tilluft på övervåningen löser väl knappast en värmetransport upp från källaren? Eller missar jag något?
 
Om det ökar flödet kanske det kan påverka , men knappast märkbart, har du några öppna ventiler i källaren förutom den du beskriver som tallriksventil? Jag tänkte mest på inomhusmiljön att du bör ha ett visst luftombyte. Angående värmetransport är mitt råd en extra luftvärmepump.
 
Ja, som sagt en tallriksventil alldeles intill vp. Sedan finns det ventiler i pannrum, tvättstuga bredvid pannrummet, och i förråd och matkällare på andra sidan. Så egentligen i alla rum utom längst bort från gillestugan av någon anledning, ett rum jag använder som snickarverkstad.
 
Som sagt det krävs stora luftmängder. FTX är ett bra ventilationssystem, men det kan inte flytta stora mängder värme från källaren. Det är inte heller en lösning på ditt problem. Innan du lägger för mycket energi på detta bör du fundera över vad besparingen kan bli. Luftvärmepumpen kanske värmer billigare än pellets så länge det inte är för kallt ute. Men hur mycket? Hur mycket finns det att spara. Det krävs stora åtgärder för att flytta stora mängder värme. Det kommer du knappast att tjäna in på minskad uppvärmningskostnad.
 
Nej, vi har inte räknat med stora besparingar. Vi har mera tänkt i termer av ökad komfort och luftcirkulation i huset, kanske kunna vänta lite senare på hösten med pelletsvärmen och bara köra pannan för varmvatten kanske till mitten av oktober.Men inte tänkt som någon större besparing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.