Förr i tiden i vissa orter användes så kallad " vatten-nolla" nollan anslöts till det galvade vattenledningen i fastigheten som matades med bara 3 faser. Det fungerade under 50-60 år sedan rostade rören med läckage som följd och man bytade servicelednigen till plast, nu förlorade fastighet sin nolla. Ofta hamnar man på 40-60 V mellan husets nolla och lokalt jordtag, beroende på hur symmetrisk belastningen är.

Googla på vattennolla det finns en del exempel.
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 1 till
  • Laddar…
L
I dag är det väl inte tillrådligt att ta ut en nolla vid inkommande vattenledning , om än förbjudet ,
det enda som jag vet är att man åskledade via det röret , men fungerar dåligt eftersom det är mest plast i vattenledningarna i dag , numer så åskledar man genom inkommande PEN om nätägaren godkänner det
 
L Liteavvarje skrev:
I dag är det väl inte tillrådligt att ta ut en nolla vid inkommande vattenledning , om än förbjudet ,
det enda som jag vet är att man åskledade via det röret , men fungerar dåligt eftersom det är mest plast i vattenledningarna i dag , numer så åskledar man genom inkommande PEN om nätägaren godkänner det
Jag skrev för 50-60 år sedan. :worried:
 
L
L Leif i Skåne skrev:
Jag skrev för 50-60 år sedan. :worried:
Har inte vidrört den tidsaspekt som du framfört , bara vad som är i dag
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ingen skillnad idag om man nu har en servis för vatten med metallrör och följer reglerna kring potentialutjämning då kommer den att ev bidra lite som ett lokalt jordtag. Däremot att använda det som huvudnolla för att spara en tråd i nätet som Leif nämnde är och var ganska udda även i forntiden.
 
L
Om jag inte har missuppfattat allt i tråden , så har det inte nämnts något om potentialutjämning
tidigare , som har en helt annan funktion än det som det talas om här
 
Den tidigare funktionen handlade väl INTE om få en nolla utan om att få en skyddsjord, metoden kallades särjordning och försvann ur "produktion" någon gång på 50 talet men fans kvar under lång tid och det kanske även i dag finns någon enstaka särjordad spis
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Om jag inte har missuppfattat allt i tråden , så har det inte nämnts något om potentialutjämning
tidigare , som har en helt annan funktion än det som det talas om här
Har du vattenservis av metallrör och följer nutida regler kring utjämning får du på köpet något av ett lokalt jordtag som i de flesta fall lindrar effekterna av den feltyp som tråden tar upp. Det är alltså en indirekt oavsiktlig effekt man får då och som helst ska göras avsiktligt via ett korrekt jordtag.
 
E elmont skrev:
Den tidigare funktionen handlade väl INTE om få en nolla utan om att få en skyddsjord, metoden kallades särjordning och försvann ur "produktion" någon gång på 50 talet men fans kvar under lång tid och det kanske även i dag finns någon enstaka särjordad spis
Tydligen fanns det områden med den sk vattenledningsnollan, har du sett något sånt? Särjordningen är inte riktigt samma sak och som du skriver kan man typiskt hitta något exempel vid tex spisar. Och under all modern tid har skydd genom nollning dvs använda inkommande nolla för skyddsjordning med hopkoppling i en punkt dvs centralen varit föreskriven. Där man gjorde lite avsteg genom att använda röret vid spisen som PE.
 
Jag har varken sett eller hört talas om "vattenledningsnolla", så det har i alla fall knappast använts där jag varit och rotat. Jag har aldrig sett en anläggning där inkommande bestått av en eller flera faser samt som det tidigare hette huvudnolla/ink nolla.
 
L Liteavvarje skrev:
...numer så åskledar man genom inkommande PEN om nätägaren godkänner det
Gör nätägare det i regel då?
Att det - vare sig man vill eller inte - kan leta sig ut överspänning vid ett nerslag säger sig självt. Men att med berått mod koppla en åskledare ut mot en 10 eller 16 kvadrat PEN i en kabel???
Det låter inte... "sunt"
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
L
I trådens början omtalades det om att noll/pe inte hade anslutits , en mänsklig faktor som inte ska få hända , men var med ändå , och i fortsättningen så framkom att en del elektronik sade upp sig p-g-a- överspänning .
Det är klart och tydligt att vid överspänning så blir det en icke försumbar risk för överhettning och brandrisk , sedan det med övrigt som framförts i tråden är inte relevant , då det inte behandlar det som är i inlägg 1 ,
Tycker nog att det har blivit lite överkurs här nu ., med det ena eller andra i inlägg
Alla som är arbetande med el är nog medvetna om de problem som uppstår vid olika avbrott
i central Noll/PE eller utifrån avbrott på densamma
 
Det är helt och hållet grundkurs 1A och dessutom i linje med frågan i rubriken dvs "Skydda sig mot flytande nolla?". Hur kan du se det som icke relevant, icke behandlande inlägg 1 eller överkurs?
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Tack för alla inlägg och intressant diskussion.

Förstår att det är en mycket osannolik händelse i nätet och svår att skydda sig mot hur som helst, men mer sannolik lokalt där man kan förebygga risken genom att ha anläggningen i bra skick.

Tänkte om det fanns något enkelt sätt att skydda sig kanske det vore värt. Moderna hem är fyllda med allsköns sköra elektronikprylar och även om man får allting ersatt på hemförsäkringen så är det främst jobbet att återställa allt som känns motigt. Glödlampor som brann på grund av överspänning kunde man byta på ett par minuter, men en dator som eldat upp sig kan ta dagar att få reparerad.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Jag har personligen varit inblandad i två fall med nollsläpp. Det ena var nätägarens anslutning i en gammal luftledning som med åren blivit glapp. Som tur var så upptäcktes det rätt omgående och skadorna blev marginella, tror att det var någon transistor radio som fick stryka på foten.
Det andra var i en skarvdosa på en kabel som matade bostadshuset på ett lantbruk. Där upptäcktes att det var nått fel för när man duschade fick man ibland en stöt. Huset fick jord/nolla genom en djupbrunnspump och eftersom JFB hade krånglat och tjuvlöst hade den företagsamme bonden byglat förbi den.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.