Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Detta tyder väl på en inlåsningseffekt?

Om man hade kunnat sälja bostäder med vinst utan att skatta för vinsten kanske fler hade sålt sina oanvända gårdar?
Tror knappast vinsten är problemet i avfolkningsbygd, för där finns det knappast någon vinst att tala om. Mina föräldrar sålde sitt hus i Kramfors som de köpte -82 förra året och efter att ha dragit av för förbättringskostnader så var det en förlust.

Om du med gårdar menar hus med skogsmark så motsvarar nog ofta köpeskillingen enbart värdet på skogen. Att sedan stycka av en tomt med hus och sälja vidare är nog sällan värt besväret med tanke på handläggningstid och extrakostnader.
 
Redigerat:
Brukar det inte påstås att snart är det slut på köpare/hyrare som har råd med en nyproducerad bostads- eller hyresrätt. Undrar vad som händer då? Tvärstopp av byggande av flerfamiljshus?
 
I
Z ZipLock skrev:
Brukar det inte påstås att snart är det slut på köpare/hyrare som har råd med en nyproducerad bostads- eller hyresrätt. Undrar vad som händer då? Tvärstopp av byggande av flerfamiljshus?
Så tror jag också det är. Dock är egna hem betydligt dyrare i mina trakter än likvärdig bostadsrätt. I en annan tråd försöker jag spåna och få lite tips om boendevarianten bostadsrätt.
 
ion skrev:
Så tror jag också det är. Dock är egna hem betydligt dyrare i mina trakter än likvärdig bostadsrätt. I en annan tråd försöker jag spåna och få lite tips om boendevarianten bostadsrätt.
Detta stämmer inte där jag bor (storstadsregion). Jag flyttade för 6 år sedan från en bostadsrätt till en villa, och även om inköps priset på villan var nästan det dubbla så sjönk ändå boendekostnaderna.
 
I
Nefrums Nefrums skrev:
Detta stämmer inte där jag bor (storstadsregion). Jag flyttade för 6 år sedan från en bostadsrätt till en villa, och även om inköps priset på villan var nästan det dubbla så sjönk ändå boendekostnaderna.
Jo men det var det jag menade. Men som sagt, handlar det även om utbudet på villor är litet.
Ops, nu blandade jag ihop trådarna. Jag håller med i det du skriver.
 
Jag orkade inte läsa igenom den långa väggen av text, och funderar därför på om det framgår hurvida man tar hänsyn till hyresrättee kontra köpta bostäder...

Att komma till en punkt där man kan äga sin bostad är för väldigt många, speciellt unga, en otroligt hög tröskel...

Det är lätt att komma med påståenden baserade på heldragna linjer utan att fundera över omständigheter som förekommer runt omkring.
 
M
catherineb catherineb skrev:
Jag orkade inte läsa igenom den långa väggen av text, och funderar därför på om det framgår hurvida man tar hänsyn till hyresrättee kontra köpta bostäder...

Att komma till en punkt där man kan äga sin bostad är för väldigt många, speciellt unga, en otroligt hög tröskel...

Det är lätt att komma med påståenden baserade på heldragna linjer utan att fundera över omständigheter som förekommer runt omkring.
Lätt att komma med påståenden baserade på heldragna linjer utan att läsa artikeln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.