Skall göra ett "face-lift" i vårt 15 år gamla kök och försöker att hålla nere storleken på
renoveringen både tidsmässigt och ekonomiskt.
Befintlig bänkskiva i laminat(Vedum) skall tas bort och bytas ut mot komposit.
Köksfläkt och alla vitvaror skall bytas.
Jag tänkte försöka demontera skiva och diskho själv.
Skivan är ju vad jag kan se skruvad och inte limmad.
Diskhon undrar jag lite över. Någon sa att de är ett uppvik i bakkant och sedan sitter
kaklet över den kanten.
Vill ju helst slippa kakla om även om jag tror jag har plattor så det räcker kvar.
Nån sa att ett alternativ är att såga av uppviket med multiverktyg för att få loss diskhon.
I framkant verkar den bara vila på en list och hon är vikt över kanten.
Ser inga skruvar.
Dubbelho i rostfritt stål i ett kök med vit kakel och fönster ovanför, vit skåplucka undertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Hur brukar en standarddiskho anno 2003 av bra kvalitet vara fäst?
 
Hon har högst troligt en egen ram i trä som plåten är vikt över och kan både vara limmad el skruvad i stommarna. Är det mjukfog mot kaklet är det bara att skära, men försök först att få den loss från stommen så ser du hur den är fäst mot väggen.
 
L
Den är infälld i bänken tycks det som , normalt har inte infällda någon kant som går upp bakom kaklet , men du kan testa genom att skrapa ur i vecket mot väggen , är det bra mjukfog märker du det snabbt
Ta en bild lite närmare så det syns bättre
 
Närbild av ett hörn där gipsskiva möter list, skrapat område med synlig mjukfog och dammpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
L Liteavvarje skrev:
Den är infälld i bänken tycks det som , normalt har inte infällda någon kant som går upp bakom kaklet , men du kan testa genom att skrapa ur i vecket mot väggen , är det bra mjukfog märker du det snabbt
Ta en bild lite närmare så det syns bättre
Det var goda nyheter att det troligtvis bara vilar på en ram, vilket jag ju ser också även om inte själva infästningen syns. Skrapade bort lite mjukfog och det verkar vara gipsskiva bakom! Syns kanske dåligt men bifogar bild.
Nästa fråga blir då hur man enklast får bort den från listen? Måste stommen tas loss? Eller sitter den skruvad på kortsidan under befintlig bänkskiva?
Förstår att ni inte har röntgensyn..haha, men det finns kanske "beprövade sätt att fästa"
Tacksam för svar även om jag inser att det är lättare för mig som är på plats..
Nu ska den inte bort idag men jag sonderar mest hur mkt jobb det bör bli.
 
L
Det mest troliga är att den är limmad mot skivan för att vara vattentät där , inget vatten under kanten , är det hellimmat runt som brukligt med silikon så har du lite bekymmer att få bort den .
men det går faktiskt med lite tid
Min gick ut just nu ska iväg kommer tillbaka
 
  • Gilla
JuggeH
  • Laddar…
IngemarB IngemarB skrev:
Hur brukar en standarddiskho anno 2003 av bra kvalitet vara fäst?
På undersidan runt kanten sitter det en trälist, ca 20 x 40 mm inklämd.
Denna skruvar man fast underifrån från skåpen som diskbänken vilar på.
 
L
Och hoppas på att det är så , men troligtvis finns en liten silikonsträng , runt i ytterkant under det rostfria för att vatten inte ska gå under och blöta skivan .
den kan suga fast rätt bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.