Hej

I samband med att vi renoverat golv i vårt hus har vi successivt byt, och kommer byta, till golvvärme i de flesta utrymmen, vi har dock ett par rum där vi kommer låta det existerande golvet ligga kvar. (fin fiskbensparkett från 30-talet).

I dessa rum har vi i dagsläget radiatorer bakom elementskydd, hade en värmekille här som nämnde att de var högtemperatur radiatorer, som kräver hög framledningstemperatur för att avge någon värme.

Min tanke är att jag skulle byta ut dessa mot någon modern radiator som klarar sig på mycket lägre framledningstemperatur, så att jag kan sänka värmekurvan i värmepumpen och ändå hålla huset varmt. Golvvärmen är ju ideal för låg framledningstemperatur, så är snart bara dessa tre radiatorer som gör att jag inte kan sänka framledningstemperaturen.

Bifogar bilder på hur de ser ut. Respektive elementskydd har plats för ett ca 45, 65, 240 cm långt element

Är det en rimlig tanke? Förslag på vilka radiatorer jag ska byta till?
 
  • Äldre vertikal radiator bakom ett elementskydd som syns delvis monterat ner, i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal högtemperaturradiator under ett fönster med fint fiskbensmönstrat parkettgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som öppnar ett vitt elementskydd som avslöjar en traditionell radiator framför en fiskbensparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Har för mig att dessa element har en mycket stor area och klarar lägre temp om flödet snurrar ordentligt genom , hela ska bli varmt , inte halva som nästan är vad det brukar vara ,
annars blir det s-k- dubbelelement som gäller ,
 
Det finns inget som kan kallas högtemperatur element, det är vid dimensioneringen man bestämmer sig för om man ska dimensionera för hög eller låg temperatur på elementen.
Som Lite skriver så har elementen stor area och det är det som avgör värmeöverföringen.

Prova att sänka kurvan på VP och se om elementen räcker till.
Förr var man inte så snål med dimensioneringen och det kanske har varit vedeldning i huset och då varierar framledningstemperaturen så det kan vara dimensionerat för låg framledning.

Värmekillen ville kanske ha ett jobb.
Elementskydden är inte positivt för elementen, värmen stängs inne.

Protte
 
J
Funderat på att sätta fläktar i din konstruktion? Kan ju gömmas undan fint bak dina elementskydd. Man brukar ju säga att elemntfläktar gör element en större.
 
Jag hade chansat på att de hade klarat av att hålla värmen även med lägre temperatur. Det ser ut som fina, bra radiatorer. Jag gissar att andra insatser som lite modernare fönster redan har gjorts så värmebehovet kan tom vara lägger nu än när huset byggdes.

Om det blir svalt så kan dessa kanske lösa problemet?! http://www.elementflakten.se/ (finns säkert i flera varianter...)
 
Jag hade också tänkt avvakta och se hur det blev, har isolerat vinden med polyuretan skum och fönstren är byta för ett par år sedan, så förbrukningen bör vara mycket lägre.

Anledningen att det kom upp nu var att när jag luftade dem häromdagen var det svårt att få det tätt igen, och ett av dem står och droppar långsamt nu.
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
L
Var droppar det , finns nya avluftningsventiler att köpa
 
Det droppar från den lilla metaltappen precis under skruven.

Jag gissar att vvs-aren måste tömma systemet igen när det är dags att koppla in den nya golvvärmen, så det kanske är lämpligt att låta honom byta på alla tre elementen då? Var två av dem som var svåra att få täta, så lika bra att byta alla i förebyggande syfte tänker jag?
 
L
A ajn82 skrev:
Det droppar från den lilla metaltappen precis under skruven.

Jag gissar att vvs-aren måste tömma systemet igen när det är dags att koppla in den nya golvvärmen, så det kanske är lämpligt att låta honom byta på alla tre elementen då? Var två av dem som var svåra att få täta, så lika bra att byta alla i förebyggande syfte tänker jag?
Då har du fått skit i ventilen , prova att öppna ganska fullt , men inte så mycket att skruven hoppar ut , kanske det spolar rent och blir tätt
 
De där radiatorerna är alldeles utmärkta i kombo med värmepump, för de rymmer mycket vatten. Det är de där elementskydden som ställer till det. Det ska vara så fritt som möjligt runt radiatorn.
Elementskydd är Djävulens påfund.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Då har du fått skit i ventilen , prova att öppna ganska fullt , men inte så mycket att skruven hoppar ut , kanske det spolar rent och blir tätt
Testade det, trots att de faktiskt verkade som den kanske hade slutat droppa, men utöver ett mycket blöt golv så fick jag inte något för det, och nu är den tillbaks och droppar igen.

Har köpt en multi-elementnyckel, men ingen av de tre huvudena funkar särskilt bra, så kör med en spetsig tång, men skruven har börjat bli rätt dålig så svårt att spänna/lossa.

Men det måste väl vara en smal sak för en vvs-are att byta ventil om man ändå tömmer systemet?
 
L lordi skrev:
De där radiatorerna är alldeles utmärkta i kombo med värmepump, för de rymmer mycket vatten. Det är de där elementskydden som ställer till det. Det ska vara så fritt som möjligt runt radiatorn.
Elementskydd är Djävulens påfund.
Ja, har fått höra det, men har de nu stått där i 80 år så får de nog stå kvar.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Finns liknande raddar att köpa i dag och det skiljer inte mycket mot tex en pc22 radd men ta bort element skydden luften ska kunna strömma fritt runt radden ingen ide köpa nya raddar när element skydden förstör funktion.
 
A ajn82 skrev:
Ja, har fått höra det, men har de nu stått där i 80 år så får de nog stå kvar.
Ja det funkade ju fint för 80 år sedan när man eldade med ved eller koks och körde ut höga temperaturer. Driftsekonomin för en värmepump är mer beroende av att man kan hålla låga framledningstemperaturer.
 
Jag har samma typ av element o dom funkar bra på låg temp, bort med eventuella termostater o reglera med värmepumpens kurva. Men om du envisas med att ha kvar elementskydden kvar, så kommer dom(eller några andra) nog inte att räcka till för låg temperatur, det kanske går att rädda situationen om du monterar fläktar, men det kommer att låta, även om försäljaren lovar "ljudlöst".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.