A
Har en timmer stuga jag ska isolera för året runt boende.
Den väggen som tar mest väder och vind har några delar där stockarna börjat ruttna.
Måste dessa delar bytas ut innan jag isolerar väggen utvändigt eller är det bara att isolera och låta dom torka ut naturligt? Det är inte så pass att det gått igenom ngn stock. Kanske områden på 5 x 15 cm och halvvägs in i stocken.
 
Om skadan är liten skulle jag strunta i dem men om den är större skulle jag hugga ur och passa in en planka, en såkallad halvsula.
Större områden av ruttet trä som byggs in och lämnas att självtorka brukar angripas av någon liten liten insekt som omvandlar det rötskadade träet till pulver med åren.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Så det finns ingen risk att det påverkar friskt trä omkring skadan?
För då är det lugnt. Då är det enkelt att laga eventuella skador i efterhand inifrån som kan dyka upp om trät blir omvandlat till pulver av insekten.
Tack för svar
 
Allt som behöver repareras skall repareras innan du spikar på någonting på utsidan. Skall du reparera i efterhand måste väggen vara åtkomlig från båda sidorna.

Små rötskador ger inga skador runtomkring sedan de har torkat ordentligt. Stora rötskador brukar ge sättningar och formförändringar i stommen runtomkring då det ruttna området inte längre bär som det skall.
 
Dåligt virke byter man ut. Man tar bort det dåliga och lägger in nytt. Eftersom väggen skall panelas är det inte så viktigt med utseendet. Huvudsaken är att det blir tätt.
Sen är det isoleringen. Utvändig isolering av en tjock timmerstomme är onödigt och för med sig att fönster och dörrar måste flyttas ut för att utseendet på fasaden inte skall fördärvas. Huvudsaken är att timmerstommen är tät. Sätt vindpapp eller en tunn bord på timret och spika sedan på panelen.
 
En timmerstomme har ett isoleringsvärde som motsvarar 45mm isolering. Det finns inte många som skulle tycka att en vägg med enbart 45mm isolering inte behöver tilläggs isoleras.

Man kan lägga på plast och lite mer isolering (>100mm) på utsidan. Då motsvarar stommen installationsskiktet i en ny villa. Fördelen är att man för den tunga fuktbuffrande stommen inne.

Men visst får man en påverkan på utseendet. Fönster bör flyttas och taket byggas om om det ska bli riktigt bra.
 
D Daniel 109 skrev:
En timmerstomme har ett isoleringsvärde som motsvarar 45mm isolering. Det finns inte många som skulle tycka att en vägg med enbart 45mm isolering inte behöver tilläggs isoleras.
Det där påståendet får du stå för. Det är nämligen mycket omdebatterat.
Enligt nu gällande metodik för U-värdesberäkningar blir resultatet som du säger men det är välkänt att beräkningsmetodiken inte helt motsvarar verkligheten. Den är en approximation som fungerar bäst på sådana lätta moderna konstruktioner som den är utvecklad för medan resultatet för andra typer av konstruktioner blir mera osäkert.
Vetenskapsmännen tvistar för närvarande om hur stort felet är i beräkningsmodellen.

Jag vet för litet för att våga komma med exakta påståenden men jag är säker på att en väl timrad och väl driven sextums timmerväg motsvarar mer än 45mm isolering.

Min bedömning är att om man driver upp timran ordentligt och tilläggsisolerar utåt med 5cm cellullosabaserad isolering och en träfiberbaserad vindskyddsskiva då får man en skapligt välisolerad vägg.
 
Jag har ett timmerhus från 1900 precis. Stående timmer, papp och panel på utsidan och inget mer. Jag har inte 30 grader inne året om, det ska jag inte påstå men i det stora hela så är det inte timret som är det stora problemet utan isåfall drag och att det är otätt.
 
Heimlaga: Det är inget problem att hålla varmt även i ett dåligt isolerat hus. Jag skulle gärna ha en referens till någon vetenskapsman som menar att u-värdes beräkningen är markant fel.

Visst bortser man från stommens tröghet. Den tar dygnsvariationer på ett bra sätt. Men vintern är mycket längre än så.
 
i en teoretisk U-värdeberäkning motsvarar 6 tum timmer nästan exakt 50mm isolering med lamda 0,036W/m*K. Detta helt utan reglar i den isoleringen isf.

Teoretiska beräkningen förutsätter täta skikt förstås.

Tycker detta är ett bra betyg på en timmerstomme, ur den synvinkeln att majoriteten förutsätter att trä är en köldbrygga och inte ens isolerande.

Fönster är mycket sämre, så undvik dem! :D
 
Köldbryggor är ju allt som är sämre än den isolering man använder. Så trä är ju en kökdbrygga i normalfallet.
 
D Daniel 109 skrev:
Köldbryggor är ju allt som är sämre än den isolering man använder. Så trä är ju en kökdbrygga i normalfallet.
Ok......
 
Peter1986 Peter1986 skrev:
Fönster är mycket sämre, så undvik dem! :D
En sextums stomme har ett u-värde på ca 0,93 W/m2 K medan moderna fönster brukar ha mellan 0,8 och 1,0 W/m2 K så jag håller inte med om att fönster är mycket sämre.
 
D Daniel 109 skrev:
En timmerstomme har ett isoleringsvärde som motsvarar 45mm isolering. Det finns inte många som skulle tycka att en vägg med enbart 45mm isolering inte behöver tilläggs isoleras.
För att ge ett praktiskt perspektiv på det här:

Jag har ett hus med timmerstomme och en senare utbyggnad med just 45mm isolering (glasull) i väggarna, och utbyggnaden är märkbart dåligt isolerad. MEN tilläggsisolering av timmerstommen skulle hamna sist på min lista för vad som är rimligt att göra för att förbättra isoleringen i kåken.

Teori och laboratorieförsök stämmer säkert, men jag har extremt svårt att tro att u-värdet i praktiken är likvärdigt i mitt fall, och det tror jag gäller de flesta konstruktioner med 45mm isolering som finns ute i verkligheten.
 
S snoddas2 skrev:
För att ge ett praktiskt perspektiv på det här:

Jag har ett hus med timmerstomme och en senare utbyggnad med just 45mm isolering (glasull) i väggarna, och utbyggnaden är märkbart dåligt isolerad. MEN tilläggsisolering av timmerstommen skulle hamna sist på min lista för vad som är rimligt att göra för att förbättra isoleringen i kåken.

Teori och laboratorieförsök stämmer säkert, men jag har extremt svårt att tro att u-värdet i praktiken är likvärdigt i mitt fall, och det tror jag gäller de flesta konstruktioner med 45mm isolering som finns ute i verkligheten.
hur upplever du huset då? Är utbyggnaden "kallare" än övriga delar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.