Hej

Vi har en gammal solcellsanläggning som fanns i huset när vi flyttade in. Cirkulationspumpen till anläggningen låter illa, den tjuter vid drift. Hur svårt är det att byta en sådan och är det någonting särskilt man ska tänka på. Vad kostar det mellan tummen och pekfingret att byta ut den?

Så här ser den nuvarande pumpen ut: https://photos.app.goo.gl/ZOp549XKLfNszPbC3
 
Bortsett från elbiten (som ju är ett kärt ämne här på Byggahus) så måste systemet tömmas på vätska om det inte finns avstängningskranar på ömse sidor om pumpen. Om den nya pumpen har samma mått och anslutningar som den gamla borde det vara ett enkelt och snabbt jobb. Kostnaden kan jag inte gissa då jag inte anlitar hantverkare i någon större utsträckning.
 
p3anuts,

Det är nog ingen solcellsanläggning ni har, eftersom en sådan producerar ström 230 Volt eller 3-fas 400 Volt. Ni har en soltermianläggning eller solkollektoranläggning som tillverkar varmvatten.

Tänkt på att vätskan i systemet kan vara giftig. Ofta kallas vätskan helt simpelt för "glykol", men det är bara halva sanningen. Det kan vara ofarlig 1,2-propylenglykol. Men även giftig etylenglykol(används i bilkylare). Det är alltså inte bara att släppa ut den i avloppet. Är det inte ni själva som fyllt anläggningen, då är det säkert okänt vad det är för vätska i anläggningen.

Anledningen till att man har i "glykol" i vätskan och inte enbart har vanligt vatten, är för att skydda mot sönderfrysning vintertid. På sommaren fungerar annars vanligt vatten ypperligt, ja bättre än vätska med "glykol". Men glömmer man inför vintren att byta vätskan mot vätska med glykol, eller helt hålla systemet tömt, då riskerar man att få sönderfrusna solkollektorrör.
 
Redigerat:
Det är som sagt en solfångaranläggning ni har.
Tappa ut vätskan ur solfångarsystemet i en eller flera dunkar och byt pumpen.
Om ni anlitar en rörmokare för detta tippar jag på typ 3000kr.
Sen kan man pumpa tillbaka vätskan i solfångarsystemet med en borrmaskinspump.
Eller så ser man till att ha skaffat ny solfångarvätska som man pumpar in. Den gamla lämnar man in som miljöfarligt avfall på miljöstationen.
Jobbet görs med fördel en mulen dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.