Hej!
Jag ska göra om mitt kök och skulle gärna få lite synpunkter. Utgångsläget är:
Längst upp till höger är en murstock som inte går att flytta ;) Spisfläkten ansluts hit så den får gärna placeras i närheten.
Två ingångar, en dörr till hallen vid matplatsen och en 120 cm öppning till vardagsrummet vid murstocken.
Det kommer att vara golvvärme i köket så några element behövs inte.
Diskmaskinen ska vara bredvid diskhon men helst inte mellan diskho och spis.
Från matplatsen räknat är det:
Skafferi 60 cm
Lådhurts 60 cm
Diskmaskin 60 cm
Diskbänksskåp 80 cm
Hörnskåp
Lådhurts 40+60 cm
Spis 60 cm
Lådhurts 60 cm
På kortväggen står kyl och frys.
3D-skiss av ett kök med planlösning inklusive skafferi, diskho, spis och kyl/frys samt matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av kökslayout med måttangivelser inklusive placering av skafferi, lådhurtsar, diskmaskin, diskbänksskåp, hörnskåp och spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritad layout på ett kök med skåp, diskbänk, diskmaskin och spis placerad enligt beskrivna mått och förutsättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning över kökslayout med mått, inkluderar placering av skafferi, diskmaskin, diskho, spis, kyl och frys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker det ser ut som du lagt ner mycket tankemöda och tänkt till. Bra jobbat!
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Tycker det ser ut som du lagt ner mycket tankemöda och tänkt till. Bra jobbat!
Tack, det uppskattar jag! Jo, jag har slitit med IKEAs planeringsverktyg några kvällar...
 
BirgitS
Tycker också att det är ett mycket bra förslag. Det enda jag kan komma på är att du får en öppnare och något ljusare lösning om du flyttar skafferiskåpet bort till murstocken och flyttar alla andra skåp (förutom hörnskåpet) 60 cm åt vänster, men det är ju helt okej med ditt förslag också om du hellre vill avgränsa matplatsen från själva köket.

Beroende på vad som ska förvaras i hörnskåpet kan det vara bra med vänster- eller högerhängd dörr så fundera på det.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag letar och letar efter fel... :p Det mesta ser väldigt välplanerat ut, även om skafferiet är lite väl långt bort från spisen/matlagningsplatsen - rätt vad det är måste man slänga i en buljongtärning som finns i skåpet därborta, men då passar riset på att koka över...

Sen kan jag inte låta bli att störa mig på den brutna linjen mellan skafferi-överskåp-fönster:
Ritning av kökslayout med mått, fokus på ojämn linje mellan skåp och fönster samt avstånd till skafferi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även fast det är tre olika saker så stör åtminstone jag mig på att de ser ut att sitta olika högt...!
 
Försök använda samma antal lådor i underskåpen. Ger ett mer homogent intryck.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Sen kan jag inte låta bli att störa mig på den brutna linjen mellan skafferi-överskåp-fönster:
Det är som gjort för att störa sig på ;) I verkligheten kommer skåpen att linjera i överkant, fönstret får sitta där det sitter.
A Agorazo skrev:
Försök använda samma antal lådor i underskåpen. Ger ett mer homogent intryck.
Utseendemässigt håller jag med dig, men jag låter det praktiska styra. Det får bli så många lådor som är lämpligt för vad jag använder dem till. Men just därför tänker jag ha släta luckor, det blir ännu mer rörigt om man har luckor med lister och speglar.

Tacka alla som har nagelfarit ritningen, det känns tryggt att ingen har hittat något större fel. Det jag saknar själv är en avställningsyta bredvid kylskåpet, det har jag inte lyckats få till. Visserligen klarar jag mig med en kombinerad kyl-frys istället för två skåp, men jag vill åtminstone ha möjligheten att ha två skåp utan att behöva bygga om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Antalet synliga lådor styr inte hur många faktiska lådor du har (tror jag inte). Det går nämligen ha två lådor i en lådfront om du förstår vad jag menar
 
A Agorazo skrev:
Försök använda samma antal lådor i underskåpen. Ger ett mer homogent intryck.
Instämmer (utom ett skåp med 5 lådor där man har bestick och annat småpyngel).
Två höga lådor och en låg högst upp har vi i skåpen (utom i 5-lådorsskkåpet alltså),
och det känns väldigt lagom. Allt IKEA av förra generationen 2010.
 
BirgitS
S stjärnan skrev:
Det jag saknar själv är en avställningsyta bredvid kylskåpet, det har jag inte lyckats få till.
Det räcker med att ha 120 cm golvbredd så du skulle kunna få plats med ett underskåp runt hörnet från kylen (framför pelaren) och det skulle ändå vara 130 eller 160 cm (beroende på djup) bort till diskbänken. Det finns också arbetsbänkar på hjul som man kan dra fram och ställa framför spisen/murstocken för att ställa matkassarna på när man kommer hem från storhandlingen. Annars så går det hyfsat att ta fram ur kylen/frysen och ställa på bänken bredvid murstocken, 160 cm är inte jättelångt.

Du skulle också kunna placera kyl/frys en bit ut från väggen och få plats med ett 20-30 cm brett skåp med öppna fack bakom kylen som man kommer åt från sidan (om du förstår vad jag menar), då blir det ju närmare mellan kyl/frys och bänkytan.
 
  • Gilla
Agorazo
  • Laddar…
Ser rätt bra ut. De jag ändringar jag hade gjort är ugn i högskåpet (du ser bättre och lättare att använda) bara 3 lådor överallt. Du behöver inte fler lådor, om du ändå känner att du vill ha det ha en gömd! För att väggskåpen och högskåpet ska komma i linje måste väggskåpet bli lägre eller högskåpet högre...... du kan inte sänka väggskåpen då blir utrymmet för lite till bänkskivan.
 
BirgitS
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
bara 3 lådor överallt. Du behöver inte fler lådor, om du ändå känner att du vill ha det ha en gömd!
Jag är väldigt glad över att ha ett skåp med 5 lådor för redskap mm. Väldigt effektivt utnyttjande utan att det blir en massa luft ovanför prylarna som i en del av stora lådorna samt att jag är glad för att jag inte behöver dra ut två lådor för att komma åt dem som det blir när en låda är gömd.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är väldigt glad över att ha ett skåp med 5 lådor för redskap mm. Väldigt effektivt utnyttjande utan att det blir en massa luft ovanför prylarna som i en del av stora lådorna samt att jag är glad för att jag inte behöver dra ut två lådor för att komma åt dem som det blir när en låda är gömd.
Jag förstår vad du menar. Men det blir ju nästan samma här om man använder de översta lådorna i varje stomme så är det några lådor. Jag skulle använda en till bestick en till redskap en till kryddor och en till fryspåsar och folie m.m.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är väldigt glad över att ha ett skåp med 5 lådor för redskap mm. Väldigt effektivt utnyttjande utan att det blir en massa luft ovanför prylarna som i en del av stora lådorna samt att jag är glad för att jag inte behöver dra ut två lådor för att komma åt dem som det blir när en låda är gömd.
Jag resonerar precis likadant.
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle också kunna placera kyl/frys en bit ut från väggen och få plats med ett 20-30 cm brett skåp med öppna fack bakom kylen som man kommer åt från sidan (om du förstår vad jag menar), då blir det ju närmare mellan kyl/frys och bänkytan.
Kreativa förslag, jag tackar och bockar! En liten köksbänk på hjul kanske räcker .
 
BirgitS
Ögonfröjd Ögonfröjd skrev:
Jag förstår vad du menar. Men det blir ju nästan samma här om man använder de översta lådorna i varje stomme så är det några lådor. Jag skulle använda en till bestick en till redskap en till kryddor och en till fryspåsar och folie m.m.
Det har jag ju också. Nu ska det ju sägas att det inte är vi som planerat det här köket utan förrförra ägaren, men vi har 4 smålådor (50-60 cm breda) ovanför stora lådor samt då 5 smålådor (40 cm breda) och de används allihop. Om de 5 lådorna som nu är ovanför varandra skulle vara bredvid varandra skulle köket behöva vara väldigt stort. Det är bara diskbänks- och hörnskåp som inte har någon liten låda högst upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.