Tack som helvete för svar. Lite klokare blev jag allt. Har insätt i kväll att det inte finns några genvägar Mitt hus ska bli respektabelt och inte bara ett år det ska vara respektabelt länge såååå får nog gå in stenhårt o rensa allt.

Men fortsätt gärna och ös på med info detta är ett intressant ämne
 
Kjellstrand Kjellstrand skrev:
Jag körde med ångtapetborttagare och tog bort all tapet tills jag kom till gipsskivan och tapetserade om. Slet bort alla heltäckningsmattor och la nytt golv och nya lister och foder. Körde Grumme grön såpa i en spann med hett vatten och moppade taken tills jag såg att microfiberduken inte blev mer smutsig och målade om. Inga specialfärger användes och lukten försvann väldigt fort.

Förra ägaren hade rökt i huset i 30 år.
Hur länge sedan gjorde du detta? Känns lömskt att måla och få det bra enbart något år. Fan hopplöst om det blöder genom när man har möblerat
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M maskan skrev:
Hej!

Vi har "nikotinsanerat" vårat hus under förra åren och håller nu på att bygga upp det igen. Vi har fått bort ALL lukt och all synlig nikotin hitills. Vi valde att inte ta några genvägar.

Rev bort alla tapeter, och alla golvskikt, lister, plastmattor osv. Sen målade vi med en färg "Blocka" i två lager i hela huset (oljebaserad spärrfärg för 699kr/10 liter, fanns betydligt dyrare). Taken målartvättade vi flera omgångar + klorin på vissa ställen. Sen har vi gipsat på väggarna, lagt nytt golv, satt nytt tak under det förra.

Innan vi började var det RIKTIGT illa. Det rann bokstavligt talat nikotin på väggarna när vi avlägsnade tapeter, speciellt köket var värst (röka vid köksläkten gör ju att det inte blir så farligt i resten av huset....). ALLT var gult, lister, tapeter, vägguttag osv.

Vi hade flera lager tapet i rummen. Man kunde tydligt se att det mesta verkar sitta i de ytttersta lagren. Första lagret var i princip genomgult, andra lagret var det små fläckar här och där och tredje lagret och neråt (vi hade 3-5 lager i våra rum) så syntes det inte längre, men lukten satt ju kvar.

Har gått ett år sen vi spärrmålade taken och där vi inte hunnit sätta nytt tak har det inte krupit fram något ännu i alla fall, i köket kan man aldrig ana att någon rökt, det luktar snarare nytt och fräscht.

Så mitt tips är att riva alla ytskickt och göra det ordentligt ;) Om det är något du undrar över så fråga. Har även lite "före"-bilder som visar vilken grad vi hade i vårt hus, vilket jag själv hade problem att hitta när folk beskrev sin situation när vi var i samma läge som dig

Kan tillägga att vi testade med ammoniak/ättika knep som vi hittat på nätet innan vi satte igång "på riktigt" och det hjälpte i princip ingenting, annat än att det luktade mycket stark blandning tillsammans med röklukten.

/Mvh
Tack som helvete för detta svar. Mmm verkar inte finnas några utvägar! Hade blitt sjukt glad om du delade med dig utav mer info kanske rent utav länkar vart och vad du köpte för medel/färger.

Vill gärna dra igång och rädda mitt hus typ NU
 
OlofÅkesson OlofÅkesson skrev:
Hur länge sedan gjorde du detta? Känns lömskt att måla och få det bra enbart något år. Fan hopplöst om det blöder genom när man har möblerat
Detta var i mitt förra hus som jag förvärvade 2007 och totalrenoverade. Sålde huset 2011. Har för mig att jag nämnde det under upplysningar i husprotokollet, att det har bott rökare där innan. I samband med försäljningen köpte jag en husbesiktning via Anticimex, kollar i den nu och dem har skrivit att "ingen avvikande lukt av tobaksrök kunde förnimmas". Det har alltid varit fungerande ventilation i detta huset. Men det luktade jättemycket rök när jag flyttade in 07.

Jag vill påstå att den mesta lukten sitter ytligt, får du bort det, så behöver du nog inte oroa dig för det lilla som kan finnas kvar.

Då vill jag ändå lägga till att jag är väldigt bra på att upptäcka avvikande dofter för jag är själv lika besatt som alla andra om att det ska vara "luktfritt".
 
Spärrgrund på allt! Tak, vägg, snickerier och gärna golvet oxå.
 
H
Köpte ett hus som var starkt förpestat av rök.
Storrökare som bott där sen början av 60 talet.
För att ens orka va i huset gjorde vi så här.

Maskerade golv och fönster.
Sen hyrde jag en färgspruta och blåste hela huset med spärrfärg.
Coop hade utförsäljning av vit färg 120 kr för en stor hink.
Köpte väl typ 10 st.
Så blåste jag hela huset med vit färg.

Tvätta golv och fönster 10-15 gånger sen var det klart.
Allt på 1 vecka.
Bott i 3 år nu och finns inte röklukt i huset.

Sen har vi börjat så smått att renovera lite inne ett rum i taget.
 
  • Gilla
Peter4321 och 2 till
  • Laddar…
Är det mycket rök som satt sig i porösa material som spånskiva, tretex etc så hjälpte inte två lager spärrgrund mer än några år på jobbet. Sedan trängde lukten fram igen.
 
H
P petersv skrev:
Är det mycket rök som satt sig i porösa material som spånskiva, tretex etc så hjälpte inte två lager spärrgrund mer än några år på jobbet. Sedan trängde lukten fram igen.
Ok
Ja det har inte vi känt av än.
Men kanske kommer då
 
OlofÅkesson OlofÅkesson skrev:
Hej.

Som sagt jag köpte av en slump ut hus som stinker gammal fimp. Har sökt runt lite allmänt på Google men blir inte klok på att. Tänkt ekonomi sanera huset själv så gott det går är min tanke. Så nu till min fråga!? Hur går jag enklast till väga?

Planen är självklart nya tapeter och färg. Jag har ingen erfarenhet utav sådant här men är överlag praktiskt lagd så reder det mesta.
Har köpt enbart på prov Beckers vattenbaserade vita färg och så kom jag över en dunk med ammoniak i flytande form. Ammoniak ska jag döda nikotin doften. Dock misstänker jag nikotinet kommer finnas kvar eller rätta sagt det gula missfärgade. Målartvätt är det något att rekommendera? O vilken sort i såfall? Vill köpa i dunkform!

Vilken typ utav färg rekommenderas? Vatten eller kanske rent utav oljebaserad? Ja som sagt det är mycket frågetecken för en annan i nuläget. Får tillträde nu på måndag o är sugen på dra igång.

Någon här som har erfarenhet? Isåfall dela med er för jag behöver hjälp!!!

Mvh
Hej
Du ska använda en ozon generator.
Den tar bort all lukt. Goggla på det. Det är den bästa lösningen.

Mvh
Ricardo
 
Hej
Du ska använda en ozon generator.
Den tar bort all lukt. Goggla på det. Det är den bästa lösningen.

Mvh
Ricardo
 
H
Den föråldrar även plast och gummi
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Orientexpressen
På målade snickeriytor fungerar det att använda Super10, men vet inte om det säljs längre. Kan ev även fungera på andra ytor också, men har bara egen erfarenhet utav ta bort cig,tjära på dörrar.
 
Kan man verkligen få bort det på riktigt? Jag har en nära släkting som röker som en borstbindare. Hans hus är sen 1974 och saknar ventilation. När jag varit där slänger jag alltid kläderna i tvätten. Det räcker med några minuter för att det skall lukta utav helvete. Går det verkligen att få bort sådant här på riktigt :worried:
 
S
dalle76 dalle76 skrev:
Kan man verkligen få bort det på riktigt? Jag har en nära släkting som röker som en borstbindare. Hans hus är sen 1974 och saknar ventilation. När jag varit där slänger jag alltid kläderna i tvätten. Det räcker med några minuter för att det skall lukta utav helvete. Går det verkligen att få bort sådant här på riktigt :worried:

Nej det gör det inte, du kan kapsla in det men lukten återkommer så småningom.

Ett rejält rökskadat hus(alltså tobaksrök) är mig inte värt mer än tomtpriset då det är mer jobb att sanera än o bygga nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.