Hej!

Har börjat ta tag i stuprören då vindskivorna blivit dåliga efter 27 år. Inget konstigt med det kanske, men förra ägaren hade lagt lövavvistande nät vid varje mynning i stuprören så att det blev stopp och vattnet aldrig rann ner. Inget konstigt med det heller kanske men det lövavvisande nätet va åt fel håll så allt samlades i dem och täppte till.

Så jag ville ta bort näten då det finns lövsilar på stuprännorna vid marken, men de var förstörda. Antagligen för att stuprören varit för långa så man har förstört "nätet" så att rören kan gå ner i dem en bit. Idiotiskt då det tar bort hela funktionen med lövsilen.

Nu har jag dock byggt en ny trapp samt altan över 2 lövsilar där de sitter på sina bredare rör som i sin tur är nedgrävda i marken så jag funderar på om man kan ha någon koppling eller liknande att sätta mitt på stupröret? Alltså att man kapar stupröret närmare vid marknivå och fäster en lövsil ovanför min altan och trapp så att jag enkelt kan rensa dem där? I dagsläget så är ju lövsilarna för breda för att fästa på ett stuprör.

Funkar detta eller vad är den till för? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/...tning/muff-lindab-till-renstratt-(rt)-mrt-vit

Bifogar lite bilder för skojs skull:

Så här ser de gamla lövsilarna ut för att stuprrören ska gå ner i dem. Antagligen någon som varit för lat för att kapa av stuprören. (Det undre är nytt).
Gammal skadad lövsil bredvid en ny vit lövsil på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här har jag byggt altan men ej över lövsilen så denna kan jag byta. Men 2 andra gamla lövsilar sitter under altanen och jag skulle alltså vilja fästa en lövsil mitt i stupröret om det finns någon koppling för detta.
Stuprör vid en nybyggd trädäck med synlig lövsil, grus och byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Är rören i backen 110 eller stuprör . Stuprör bara att kapa rören och sätta ett lövfilter i stumpen nederst och låta övre biten sluta så långt ner som det är möjligt , annars kan det bli stänk ut på altanen , 110 kanske du måste ha en förstoring frän fällan så det passar
 
Ta en sådan här i stället. (Finns i alla färger, dvs vit och svart)
Den är självrensande, och det blir aldrig stopp.
Svart självrensande ventilationsrör mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart självrensande rörkoppling mot vit bakgrund, finns i svart och vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L Liteavvarje skrev:
Är rören i backen 110 eller stuprör . Stuprör bara att kapa rören och sätta ett lövfilter i stumpen nederst och låta övre biten sluta så långt ner som det är möjligt , annars kan det bli stänk ut på altanen , 110 kanske du måste ha en förstoring frän fällan så det passar
Rören i marken är grövre än stuprören. På dem går lövsilarna på perfekt men de är ju grövre än stuprören är.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ta en sådan här i stället. (Finns i alla färger, dvs vit och svart)
Den är självrensande, och det blir aldrig stopp.
Har köpt hem en sån där självrensande men det var sista de hade på biltema så får vänta tills de får in fler :) Men muffen under fungerar att fästa ett stuprör under och en lövsil över? Isåfall är mitt problem löst :)
 
messijah messijah skrev:
Har köpt hem en sån där självrensande men det var sista de hade på biltema
Det finns många andra (och bättre) återförsäljare än Biltema!
Jula, Clas O, Byggmax, K-Rauta, NK Bygg, beijerbygg ...
 
L
Inget fel med självrensande , men beror på var dom sitter , i TS fall kommer det att stänka bra ut på trallen , då vatten kan spola ut o lite skit sätter sig i gallret , händer nog även utan skit
 
Nja, inte är det så mycket som "skvätter ut" inte.
Stuprör med vattenavrinning och lövfångare vid husvägg, minimalt med vattenskador eller spill på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
Så här ser rören ut där jag måste kapa dem längst med någonstans. Stilarna är inbyggda nu men dock trasigaprecia som första bilden.

Avklädd hörna av ett hus med synliga rör och en trasig del, nära en uteplats och en röd kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vertikala rör längs en husvägg med intilliggande trätrappa och trädäck med synliga skador på rören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
messijah messijah skrev:
Så här ser rören ut där jag måste kapa dem längst med någonstans. Stilarna är inbyggda nu men dock trasigaprecia som första bilden.

[bild]
Första bilden: Här hade jag nog kapat bort trallbrädorna närmast väggen,
och satt dit en sil längs ner vid marken.
Det är ju ingen som går och snubblar där ändå alldeles vid husväggen.

Den andra bildens stuprör vet jag inte riktigt hur man skall behandla.
Hur ser det ut uppe vid taket?
Det går kanske att dra stupröret på ett vettigare ställe?
 
L
Det är vad dom 2 sista fotona visar , som jag menade med att det kommer att skvätta ut på virket , avrinningen är ju inbyggd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.