Planerar en flytt från Stockholm till Växjö inom det snaraste. Kommer bli utköpt från mitt nuvarande boende och funderar mycket på att bygga ett litet hus till mig och min 1,5 åring. Jag kommer ha en rejäl peng med mig och en tomt kan jag få väldigt billigt, runt 200 000 eller mindre. Men kruxet är att jag gärna vill ha ett litet hus runt 100 kvm eller mindre med två våningar. Finns det att få tag på eller måste jag vända mig till en arkitekt? Känns som det kan bli dyrt? Vill bara ha ett litet smidigt och billigt hus där jag inte behöver renovera och huset nästan bara sköter sig själv. Tips och råd tack!
 
Varför 2 våningar? Inte praktiskt eller byggtekniska smart i mina ögon ?!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför 2 våningar? Inte praktiskt eller byggtekniska smart i mina ögon ?!
Jag gillar helt enkelt inte att sova på första våningen, och har aldrig gjort och kommer aldrig att göra :( Annars är givetvis ett enplanshus det bästa! (men om det inte går att lösa så får jag helt enkelt vänja mig eller ställa huset på pålar ;) )
 
Ojdå, synd, kommer bli en dyr vana :( Kanske 1 1/2-planshus eller 1-plan med tydligt funkar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, synd, kommer bli en dyr vana :( Kanske 1 1/2-planshus eller 1-plan med tydligt funkar?
Ja 1,5 plans är ju drömmen för mig, jag och barnet har varsitt sovrum där uppe med ett badrum. Och sen kök, toa, vardagsrum och gästrum där nere, modell litet. Bor i över 200 kvm idag och det är alldeles för stort.
 
Kan bli svårt att få till 1 1/2-plans på ca 100m2, men säkert inte omöjligt. Kontakta en arkitekt.
 
Jag har ett 1,5 plans hus på 110 kvm så det är inget konstigt. Det är från -39, så har ingen husbyggare att rekommendera, men 2 rok+badrum nere och två rätt stora rum uppe. Det är bara att börja tröska igenom huskatalogerna så hittar du säkert något!
 
Äger också ett mindre hus på ca 90m2. Badrum, sovrum + kök/vardagsrum nere samt två större sovrum på vån2. Det fungerar alldeles utmärkt och billigt i drift.
Kan dock inte heller rekommendera någon, men vetskapen att det går bra kanske hjälper lite :)
 
BirgitS
N ninsan skrev:
Planerar en flytt från Stockholm till Växjö inom det snaraste. Kommer bli utköpt från mitt nuvarande boende och funderar mycket på att bygga ett litet hus till mig och min 1,5 åring.
Det är lång ledtid på att bygga hus, det kan ta ett år från beställningen tills du flyttar in, så du behöver fundera på om du vill flytta in och ordna allt i en lägenhet eller hyrt hus under ett år för att sen flytta in i det nya huset och sätta barnet i nytt dagis mm.
 
G
  • Gilla
ninsan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lång ledtid på att bygga hus, det kan ta ett år från beställningen tills du flyttar in, så du behöver fundera på om du vill flytta in och ordna allt i en lägenhet eller hyrt hus under ett år för att sen flytta in i det nya huset och sätta barnet i nytt dagis mm.
Boende under byggtiden är redan ordnat, kommer bo där tills jag hittar nytt boende, oavsett om det blir lgh eller hus eller bygga hus.
 
G GiftfrittKvastskaft skrev:
Jag skulle googla på fritidshus med loft.

Leva husfabrik har en del relativt miljövänliga hus strax under 100 kvm. Tror de är väldigt flexibla om du vill ändra i planlösningen. Går exempelvis att lägga till loft på nästan alla hus.
[länk]

Fiskarheden är också väldigt flexibla, men har exempelvis Entitan som ett kataloghus på 135 kvm, två plan.
[länk]
Tack för info och länkar!
 
Vi har bott i ett värsåsvillan dungen 71 där man lagt golv över hela övervåningen och således kunnat göra sovrum där.
Skulle man lägga på en takkupa på övervåningen så skulle ett badrum få plats där.
"stora" sovrummet på bottenvåningen skulle nog kännas ganska litet som vardagsrum dock.
 
  • Gilla
ninsan
  • Laddar…
I Växjö ligger ligger väl "Villa Vida" https://www.vida.se/sv/villa-vida/kopa-stomleverans/
Läs under privatkund. Om du gör en egen planlösning så ska de väl göra en ritning som de sen utgår från. Då får du som du vill ha.
Kan annars rekommendera "Landsbrostugan" http://www.landsbrostugan.se/ Bara 7 mil från Växjö.
De gör också allt precis efter dina önskemål. Och när det gäller åretruntboende så ökas isolering och väggtjocklek och tak till samma som de stora husleverantörerna.
 
  • Gilla
ninsan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.