Har en Nibe fighter 410P som suttit sedan 2003. Rev dock bort skyddet framför rören i taket och ser då följande.... Min fråga är kan jag byta ventilationsslangen till ett spirorör? Det blir väldigt kallt med kondens på vintrarna och därför så blir det skitigt och äckligt ovanpå, men framförallt är frågan om det är rätt att ha slang istället för spiro?


TBWgfet
 
L
Plasten blir statisk genom luftströmmen , troligtvis är det en omöjlighet att få dit en spiro med så korta krökar , därav slangen , kanske det går med metallslang men blir nog bökigt .
Vill inte skrämma dig
Slangen ser ut att gå upp i en skorstenspipa , det ska väl vara utblås , den blir kall och kan avge kondens , ser bara tre slangar ( ska bara 4 ) , sitter det en till bakom och var går den till
 
Ja det sitter 4st rör där uppe. Vet inte vad varje rör gör/är till. Men visst sitter de 4st där. Men är det ok att byta "slangen" till spiro, om det går.....

1RTvVtK
 

Bästa svaret

L
DE 4 rören är ( 2 st ) 1 st som suger från bad , wc e,t,c och 1 st som blåser ut i friska luften , den luften är kall och ( det är en växlare i VP ) 1 st rör tar luft utifrån och värmer den , samt blåser in den i huset på olika ställen .
Att försöka byta till annan form av rör blir nog rätt svårt , då krökarna är lite större ,
Skulle nog inte ge mig på det om det inte är något fel och fungerar
 
Då försöker jag nog bara torka av det där rören och sen klä in det något eller dölja det bakom nån plåtskärm eller liknande. Tack!
 
Det är två kanaler som är kalla (uteluften och avluften) dessa måste kondensisoleras om du skall slippa problemet med fukt på kanalerna.
 
Precis, det är de två främre rören som ska vara kondensisolerade PE30 om det hade gjorts rätt.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Röret (eller slangen) till vänster/ fram är uteluft som tas in. Det till höger/fram är avluft. Båda de ska kondensisoleras.
Det finns flexrör med färdig isoleringsstrumpa att köpa.

Sen har man glömt att jorda kanalerna ser jag. Det följer med kablar som skall anslutas mellan värmepumpen och kanalerna.
Anslutningsstiften ser man i mitten mellan alla fyra ventilationsanslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.