Björn Melander Björn Melander skrev:
Tack för förslag!

Aluminiumprofilerna är ju smidiga. Tänker dock att anliggningsytan/djupet inte blir så stor samt att draget behöver lösas med vinklar eller liknande som du skriver Skooda.

Då jag vill ha en ren design funderar jag på att ha en ståndare / pelare som nav (kvadratrör i stål med godstjocklek 2 mm så det går att gänga) och köra med hängbeslag / nyckelhål i MDF:en (se bif skiss).

Frågan är då hur man smidigast fräser in hängbeslagen i de otympliga MDF-skivorna?

[bild]
Om du är orolig för styrkan i gängningen eller vill minska godstjockleken så kan du borra hålen i kvadratrören med friktionsborr av kiselkarbidkarbid. I ett sådant hål hamnar materialet från hålet som en krage runt insidan av hålet vilket ger ett djupare hål att gänga och kraftigt höjer hållfastheten.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Bra tips Nanowire! Godstjocklek rör är 2 mm.
Ska strax göra en prototyp.
 
Jag gjorde en modell i 19 mm MDF med utanpåliggande hängbeslag. Funkar finfint rent mekaniskt. Styrning för övre sektionen kör jag med domino / kex.

Det enda som är obra är spalten mellan ståndaren och MDF. Hur fasen försänker man hängbeslag på ett smart sätt när det kommer till stora skivor?

Svartvit bild av en MDF-modell med hängbeslag och kexförbindningar på en reflekterande yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svartvit bild av MDF-modell med synligt hängbeslag och spalt mellan två träskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MDF-skiva med synligt hängbeslag och spalt mellan skivan och ståndaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
Överhandsfräs och en fräsmall?
Men finns det inte någon form av häng/ihakningsfäste till kexfräsmaskiner (lamello).
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
S
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Den där känns rätt instabil på 16mm kant. Edit. Ska du köra med en sån så spänn en bräda på varje sida om skivan så fräsen får större anläggningsyta.

Är det många urtag hade jag gjort en mall som i bilden nedan, spåret anpassat för att passa kopierhylsa i fräsen. Vinkeln spänns runt skivan. Fördelen med denna förutom bra stabilitet är att urtagets längd är satt av mallens spår så du behöver inte fibbla med det varenda fräsning.

Handritad skiss av en snickerimall för urtag med stabiliserande vinkel och spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack för bra förslag!

På grund av skivornas storlek ser jag inget annat alternativ än att bearbeta kanterna när skivan ligger plano. Det innebär att fräsen inte kan hållas vertikalt, vilket blir lite svajigt och tungjobbat om jag använder överhandsfräsen.

Eftersom det blir lite större serier som ska göras känns det värt att lägga ned lite tid på en bra mall och finna ett smidigt tillvägagångssätt.

Tankar på det?

Tackar på förhand / Björn
 
ullberg
Du titulerar ju dig själv verktygstokig, kanske ta tillfället i akt att köpa en mindre överhandsfräs, fastbas /"kantfräs", typ makita ro0700, Bosch eller dewalts dito - givet att du inte redan har en sådan...

Jag skulle då moddat Olas mall ovan så att den styr på bottensulan (tror inte min tar kopierringar iaf) och det skulle inte jag ha några problem att köra liggande

/U
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Ok, jag ändrar lite. Det är ju inga synliga ytor och borde va ok med radier ner i brunnen.

Så, hoppas bilden förklarar ok. Fräsen hålls utanför skivan i mallens urtag, tryck in fräsen mot skivan och sen ut igen.

Edit...en domino xl med 12mm stål (eller hur breda beslagen nu är) och begränsning av skärdjupet känns som snabbaste metoden.:)
 
  • Handritade skisser som visar metod för att fräsa urtag i en skiva med markerade detaljer som "såg", "anhåll" och "urtag".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Självklart kan du bearbeta kanterna stående. En fördel med det är att du slipper välta ner skivorna. Enklare att ha dem stående hela tiden.
Spänn fast dem stående mot en bänk med släta sidor. Ställ dig på bänken när du fräser. Är du säkerhetsfetishist kan du spika ihop räcken på bänken ;).

Anledningen att ha dem stående när du använder handöverfräs och mall är förstås att du inte behöver använda muskler för att hålla upp fräsen utan kan koncentrera dig på att följa mallen.

Om du bestämt dig för att fräsa med skivorna liggande. Använd det vanliga sidoanslaget men bygg på det med en skiva. Då blir det enklare att hålla fräsen i vinkel. Sätt på dig kopp-skydsglasögon så du vågar titta ordentligt och kör efter streck med ett pinnstål i samma dim som beslaget. Ett moment utan att tveka eller köra om.
Handritad skiss av en arbetsstation för bearbetning av kanter på stående skivor med överfräs och mall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänk på att mdf har en tendens att spricka i kanterna när man skruvar. Alla skruvar måste in en bra bit och förborras hela vägen. Med risk för att favorisera ett enskilt fabrikat så rekommenderar jag helgängad SPAX för uppgiften. De har vassare gängor än billigare skruv. Finns säker andra bra skruv som jag inte stött på.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Grymt bra förslag(y)(y)
Måste köra skivorna liggandes då jag bara har 245 takhöjd i verkstan. Kommer testa Olas jiggförslag. Eftersom radien blir dold är det ju både enkelt och klockrent - hade dock inte kommit på det själv:)
 
Är du någorlunda tippsäker med fräsen så kör på @findus42 förslag med anhållet istället, kommer gå snabbare och längden på urtagen är inte kritisk.
 
Fördelen med Findus förslag är att man slipper ytterligare en jigg (eller mäta) när hängblecken monteras. Får köpa en lättare fräs i så fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.