Buskfyggaren
Med anledning av denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threa...atgaerd-vem-aer-ansvarig.303370/#post-2805868

Det som sitter där nu är alltså en spisfläkt kopplad till imkanalen. Går det att koppla fläktröret till ett kolfilter istället för imkanalen och blåsa luften rakt ut i rummet igen?

Och hur gör man isåfall med ventilationshålet? Den ska ju vara kopplad till en spiskåpa med spjäll, men har man ingen spiskåpa där så kommer den ju suga max hela tiden, kan man lösa det på något sätt?
 
L
En spisfläkt kopplad till en imkanal med fläkt är inte tillåtet , då kan grannen få reda på vad du ska ha till middag , matoset går in till henom

Går väl utmärkt att göra , fläkten i imkanalen suger väl dygnet runt lite och ger en viss ventilation , den måste du har kvar på den lägsta nivån med någon form av spjäll som kan ställas
 
BirgitS
Det brukar sitta en frånluftsventil i ventilationshålet och den ska vara injusterad till rätt flöde.
 
Buskfyggaren
BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar sitta en frånluftsventil i ventilationshålet och den ska vara injusterad till rätt flöde.
Det normala i våran förening är att det sitter en spiskåpa kopplad till frånluften i köket, med denna kan man ju ställa in forcering när man t.ex lagar mat, eller har duschat då det även ökar frånluften i badrummet. Frågan är alltså hur jag ska lösa detta om jag gör om min spisfläkt till en kolfilterfläkt?

Finns det frånluftsdon för kök med forceringsfunktion?

Ventilationssystemet i huset är mekanisk frånluft med en centralfläkt på taket som tjänar alla lägenheter, frånluft i WC och kök, sitter på samma kanal.
 
Redigerat:
L
Du öppnar eller stänger en ventil efter behov på spiskåpan , du får försöka hitta någon lösning
för ventilationen , kanske en spjällventil , ( en sådan som en solfjäder som stänger och öppnar med en kedja ) för att det ska finnas vent i LGH
 
Buskfyggaren
Ingen som har ett svar på min fråga?
 
BirgitS
Nog bra att höra med styrelsen om hur forceringsfunktionen fungerar och styrs. Går kanske att lösa med en strömbrytare.
 
Du kan köpa en ny spiskåpa utan fläkt men med spjäll och koppla den till centralventilationen. Om centralvent är tillräckligt bra skulle jag göra så. Kolfilter innebär ju en del underhåll. För bra effekt bör dock kåpan ha rejäl volym.

Du kan köpa en extern kolfilterkassett och koppla till utblåset på befintlig fläkt. Franke har en sån låda som man fyller med kolgranulat. Har gjort den manövern och det blev faktiskt helt ok. Dock måste man byta kol ofta. Jag kunde i det fallet bygga in lådan på ett bra sätt i överskåpet och externventhålet satt intill. För att det skall fungera måste externventhålet vara igång. Alltså måste du sätta en ventil på det som ger ett lagom grundflöde, ev justerbar så att du får ökat flöde när kolfilterfläkten är igång. Finns massor av olika frånluftsventiler som skulle funka. Finns även spjäll som går att styra elektroniskt. Vilken du skall ha beror på hur stort hålet är och var det sitter.

Det enklaste låter som en ny passiv spiskåpa.

Om du laddar upp bild på hur det är riggat och var hålet sitter i relation till fläkten, samt om det är inbyggnad och hur det ser ut INUTI skåpet så är det lättare att ge ett tips om kolfilter.

Det kan också vara så att det finns kolfilterinsatser att köpa till din befintliga fläkt vilket kan göra det enklare. Men du måste fixa till det med centralventshålet i vilket fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.