Nu är det dags att bli med robot så börjat kika på lite olika märke och modeller.

Lutar åt Husqvarna då många verkar nöjda med dessa.
Köpte en Gardena (vilket väl är en Husqvarna) till en släkting och den har fungerat kanon efter lite inkörning.

Vi har en tomt med ca 750m2 gräs.
Inte direkt jämn och ett par smala passager mellan odlingsbäddar (röda).
Har ett par gångar med skifferplattor där vissa ligger en bit under gräsmattenivå (ca 3-4cm).
Finns en del träd, trädäck, odlingslådor men där tänkte jag låta klipparen bumpa och vända och skippa begränsningstråd.
Inga lutningar eller backar.

Vill helst bara köra den 6-17 vardagar så gissar att det kräver en lite större modell.
Kikat lite på Husqvarna 420 som går att få till hyfsade pengar. Alternativet är ju en 315 som får gå lite mer.

Vad bör man annars kika på om man vill lägga max 18000:- inkl installationsmaterial?

Tar tacksamt emot alla tips och vad man bör tänka på/kolla upp innan man köper.

Luftbild av en villatomt med odlingsbäddar markerade i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delar man upp det i två område så man lägger begränsningskabel runt huset och skapar två zoner?
 
Dede77 Dede77 skrev:
Nu är det dags att bli med robot så börjat kika på lite olika märke och modeller.

Lutar åt Husqvarna då många verkar nöjda med dessa.
Köpte en Gardena (vilket väl är en Husqvarna) till en släkting och den har fungerat kanon efter lite inkörning.
Ett snabbt tips är att gå in och köpa på Clas Ohlson idag, 30% på alla trädgårdsmaskiner. Endast för medlemmar, men det blir du snabbt.
 
750 m2 gräs ska du klara bra med båda de modeller som du specar.
Du skriver om att skapa två zoner, i praktiken är det två startpunkter för klippningen du definiera.
Därefter sker klippning slumpmässigt.
 
Tack för tipset om Classe
Har beställt en Gardena Smart Sileno+
Lite mindre än de Husqvarna vi tittat på men tror den kommer klara det ändå utan problem.
 
Lyfter tråden då vi snart får levererat klipparen.
funderar på hur man ska lägga guidekabeln. Gissar att man får lägga det i två slingor så man får två zoner i trädgården.
Var lägger man i så fall guidekabeln.

Ska läsa på mer men hade varit kanon med lite tips på hur man ska tänka.
 
Du lägger en begränsningskabel runt din tomt och fasta hinder. Sedan drar du ut guidekabeln, lämpligen genom klippytan och ut mot en punkt längs bort från laddstationen.
"Zon-indelning" sker genom att du specificerar hur lång klipparen ska gå ut längs med guidekabeln innan den påbörja klippning. Sedan sker slumpmässig klippning inom det avgränsade området. Någon zon-indelning är inte möjlig.
Det finns massor av installationsfilmer hos Gardena som visar hur du ska göra.
 
Fast hur gör man när man har gräs runt hela huset?
Har inte letat så mycket än men de flesta verkar ju inrikta sig på gräsmattor som bara går på 2 eller 3 sidor av huset.
Det som är inringat i bilden är på ett ungefär där vi har gräs.
Satellitbild över ett hus med gräsmatta markerad med röd linje runt hela huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Genom att lägga begränsningskabeln tätt ihop blir klipparen blind för signalen och kan passera över kabeln. På så vis skapas öar, vilket ditt hus kommer att bli.
 
Är det sådär smala passager skulle jag exempelvis sätta laddstationen vid garaget och dra guidekabeln bakom huset vidare ut på den andra stora ytan. Sen varannan gång låta klipparen starta vid laddaren, varrannan gång så långt ut på guiden att den kommer in på den andra större ytan. Går förstås att göra tvärt om också om man vill det.
 
Skalan på området är inte helt korrekt.
Tror det är ca 2m i de smala områdena.
Jag tackar för svaren. Ska rita upp det lite bättre och skissa på vad som blir bäst.
Enklast hade varit att sätta stationen någonstans runt huset då där finns uttag enkelt tillgängliga.
 
Har inte hunnit mäta eller kolla så noga i helgen men tänker jag rätt om man gör som på bilden (grön=laddstation, blå=dubbel kabel, gul=guidetråd)
Börjar vid laddstationen och går runt huset fram till den "blå" linjen. Fortsätter sedan runt hela yttervarvet av gräsmattan för att sedan gå tillbaks till huset igen vid den blå linjen och dra till laddstationen.
Flygbild över ett hus med markerade linjer där grön visar laddstation, blå dubbel kabel och gul guidetråd för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket yta som inte är täckt av guidekabeln. Det är också bra om guidekabelns retursignal har så kort väg som möjligt att gå i begränsningskabeln. Nu har du den vad jag kan se kopplad så att den går nästan ett helt varv runt tomten innan den når laddstationen.

Om du kan sätta stationen på baksidan av huset och först låta guiden göra en sväng ner mot garaget och sen (antingen via fram- eller baksidan) runt till andra sidan och kopplas på begränsningskabeln någonstans där du satt laddstationen nu tror jag det skulle bli bättre.
 
OK.
Problemet jag har (kanske) med att dra guidekabeln vidare är att vi har en gång till entrén där jag inte är helt säker att jag kan lägga den.
Smalt och stora skifferplattor som legat där länge så inget man helst flyttar.
Fast man kan kanske dra den så långt fram man kan och sen koppla på den på slingan runt huset.
 
Ok. Om du sätter grejerna som du gjort nu skulle jag dra fram guiden till där du lagt ihop slingorn (det blå alltså) och koppla på den på den som går kortaste vägen tillbaka. För Husqvarna är det den högra om man tittar på laddstationen framifrån, så jag utgår från att det är samma sak för Gardena.

Den enda risken du löper med att inte ha guidekabel överallt är att klipparen inte alltid hittar hem utan snurrar runt och letar tills batterierna tar slut, men det är nog rätt måttlig risk givet tomtens utformning.
 
Något åt detta hållet?
Vet inte om man kan dra guidekabeln så krokigt (inte så skarpa svängar dock) eller hur nära den kan passera sig själv. Men då täcker den mycket och kopplas på ganska nära stationen igen.
Var jag lägger begränsningskabeln dubbelt är ganska flexibelt.

Luftbild av en trädgård med röd och gul markerad guide- och begränsningskabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.