Jag ska montera en ip-kamera utomhus under taket till farstukvisten. Den behöver 12v DC 0.6A så jag har köpt en sådan här IP44 nätadapter:

https://shopdelta.eu/natadapter-12v1-5aprotec_l22_p3943.html
IP44 klassad nätadapter 12V/1.5A till utomhusbruk för ip-kamera, visad med teknisk beskrivning.

Ska ta hit en elektriker som får dra fram 220 till nätadaptern men är nyfiken på hur han bäst ska göra. På väggen under där kameran ska sitta finns ett utomhus-vägguttag som får sin matning genom väggen. Antar att han lämpligen kopplar därifrån. Kan han koppla på kablar (L och N) inuti det befintliga uttaget och dra vidare till nätadaptern som kommer sitta på väggen alldeles bredvid?
Eller tar han bort uttaget och monterar en kopplingsdosa där och dra separata kablar till nätadaptern och till uttaget som tex flyttas lite längre ned på väggen?
Spelar det någon roll att uttaget är jordat men nätadaptern inte ska ha jord?
 
Rent spontant, så hade jag nog kopplat in ett ojordat sladdställ, avlastat kabeln i transformatorns bottenplatta med ett buntband, och sedan bara kopplat den till bef. uttag.

Den ser för "smäckig" ut för att göra en fast anslutning till.
 
Har den tänkta kameran inte strömförsörjning över PoE? Då slipper du den smäckiga nätdelen.
 
Jag hade använt ett uttag inne i huset och sedan dragit ut en 12v sladd till kameran. Har du vind kan du dra den där och sedan ut genom takfotsventilationen till kameran.
 
Etompau; vill gärna ha en fast installation eller åtminstone dold så tex en tjuv inte bara rycker ut sladden t kameran.... dessutom vill jag kunna använda uttaget till andra saker när det behövs.

Ljus; kameran har PoE men det blir mkt krångligare att dra fram nätverkskabel tror jag.

Martenw; jag funderade på att dra 12v sladd innifrån men närmsta öppningsbara fönster sitter långt bort så det skulle bli lång sladd och rätt fult både inne och ute. Att dra den från kallvinden ner till takfoten skulle kunna vara ett alternativ, bra ide!

Någon annan som har några kloka tankar om det jag skrev i första inlägget?
 
Att gå vidare med matning från bef. eluttag är inget problem. Detta sagt med reservation för att vi inte har sett hur dina grejor ser ut.
Jord ska inte anslutas i din nätdel.
 
Så här ser uttaget när man skruvat bort "locket". Kan han mata vidare från det utan att sätta upp en kopplingsdosa?

Öppet eluttag med borttaget lock som visar gröna, gula och blå kablar på en röd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alla uttag som har mer än en (1) ingång för kabel stöder vidarekoppling så det helt klart ett möjligt alternativ om man finner det lämpligt.
 
  • Gilla
Menmark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.