Som ni ser på bilden den har fastnat i ett läge. Den brukade samla ihop bladen på nätterna och öppna dem på dagarna.
Vad heter den och vad kan man ta för åtgärder så att den frisknar igen ?



Bild
Vissnad planta med nedhängande gröna och bruna blad i vit kruka på trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Kan vara någon variant av eller släkting till Mose stentavla: [länk]
Den kallas för "prayer plant" på engelska på grund av sin rörelse: [länk]

Jag vet inte vad som sätter igång rörelsen, men ofta är det ljusförändringar som gör det. Är det bara en liten ljusförändring mellan dag och natt nu när höstmörkret har börjat?
Tack Birgit
Den heter Calatea fick jag ta reda på. Trivs i fuktig miljö. Jag brukar spraya bladen varja dag men det hjälper inte. Den har vissnat tror jag. Pp nätterna som är mörk bladen brukade vara uppåt atående. Men så är inte fallet längre.
 
BirgitS
Calathea är ett släkte som man väl kan säga är kusin till Mose stentavla och har många gånger väldigt likartade blad och samma beteende med bladen.

Ja, bladen ser ju lite torra ut i kanterna.

Does it sit near a lamp or other source of light in the evening? That may be part of the problem.
...
I keep one in my bedroom. Shortly before falling to sleep, I would hear the leaves closing at night.
...
Ok- I was finally up late at night and watched my prayer plant close up. I just went to bed too earlier to see it.
...
Mine only prays when it is really thirsty. So I don't water it till it prays again.
http://davesgarden.com/community/forums/t/1107764/
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.