Tja!

Laddar upp inför ett riktigt knasigt bygge där jag kommer göra mycket av jobbet själv. Har startat en annan tråd där jag efterfrågade tillverkare av stora fönsterpartier med industrikänsla. Nu har det uppkommit en ny, störd men rolig idé.

Jag är fin-, möbelsnickare och var nyligen och tittade på ett potentiellt jobb. Kunden håller på och renoverar en gammal skola i Södermanland och vill bygga ett uterum i typ platsbyggda fönsterkarmar av lärkträ, och sen låta ett glasmästeri komma och montera anpassade partier av isolerglas. På en av byggnaderna fanns redan en liknande men mycket enklare konstruktion som ej var isolerad. MEN innanför den hade de konstruerat egna karmar av svetsade T-, och L-profiler som sedan gjort just det. Ett glasmästeri hade varit där och monterat partier isolerglas som enligt kund verkade det funka ace!

Ni som kan fönster, vad tror ni om köldbryggor m.m.? Hit me!
@fremax

Bifogar några bilder

Uterum med stora glaspartier omgivna av lärkträkarmar, vid en röd träfasad, visar exempel på platsbyggd konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uterum med platsbyggda fönsterkarmar av lärkträ och isolerglas, vy från insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett uterum med svetsad T- och L-profil karm med isolerglas, mot en röd vägg och rutigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Snyyygt! Som du säger är det köldbryggorna som är det stora problemet.
Skulle själv valt andra skruvar till listerna, annars kanon!

Med vänlig hälsning, fremax
 
Jäklar vad snyggt. Något sådan har jag alltid velat ha här hemma.

Hur har denne kund funderat kring järnets mått? Jag tänker på den faktiskt ganska påtagliga förändringen detta har beroende på temperatur.

En kall vinterdag med minus 20 kontra en solig sommardag med solträff, kanske plus 70. Ingen risk att glaset spricker här? Vad tätar de med som tål rörelse?


Som sagt, jäkligt imponerad är jag, men samtidigt nyfiken.
 
fremax fremax skrev:
Snyyygt! Som du säger är det köldbryggorna som är det stora problemet.
Skulle själv valt andra skruvar till listerna, annars kanon!

Med vänlig hälsning, fremax
Ja tänk inte ens på skruvarna, vi kommer jobba med en mer diskret lösning :)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
S Snål-Jocke skrev:
Jäklar vad snyggt. Något sådan har jag alltid velat ha här hemma.

Hur har denne kund funderat kring järnets mått? Jag tänker på den faktiskt ganska påtagliga förändringen detta har beroende på temperatur.

En kall vinterdag med minus 20 kontra en solig sommardag med solträff, kanske plus 70. Ingen risk att glaset spricker här? Vad tätar de med som tål rörelse?


Som sagt, jäkligt imponerad är jag, men samtidigt nyfiken.

Nej det är ju sån info jag är ute efter här?!

:)
 
S Snål-Jocke skrev:
Jäklar vad snyggt. Något sådan har jag alltid velat ha här hemma.

Hur har denne kund funderat kring järnets mått? Jag tänker på den faktiskt ganska påtagliga förändringen detta har beroende på temperatur.

En kall vinterdag med minus 20 kontra en solig sommardag med solträff, kanske plus 70. Ingen risk att glaset spricker här? Vad tätar de med som tål rörelse?


Som sagt, jäkligt imponerad är jag, men samtidigt nyfiken.
De har hittills stått två eller tre vintrar och det verkar ha klarat sig bra. Man får väl så klart ta med det i beräkningen när man måttar glasen. Någon slags fönsterkit såg det ut som, kan se om jag kan få fram mer specifikt vad det är.
 
fremax fremax skrev:
Snyyygt! Som du säger är det köldbryggorna som är det stora problemet.
Skulle själv valt andra skruvar till listerna, annars kanon!

Med vänlig hälsning, fremax
Nån ide om hur man kan avhjälpa/minimera köldbryggorna? Jag tänker att man drevar mellan glasparti och järnprofil innan man tätar dem.
 
Hade byggt 2 bågar av säg 20x20 L-järn som då sitter på respektive sida av isolerglaset.

Glaset hade jag monterat med distanser runt om och bara fogat med elastisk fog.
 
Microkatten
Fint! Alltid skoj med lite innovativa byggdetaljer! Den inglasade verandan i det här fallet hjälper väl till som soluppvärmt förrum att minska köldbryggas eventuella effekt stora delar av året.

Hur är glaset monterat? Har man genom symmetriska järnprofiler på varsin sida glaset skapat hålrum att placera glaset i? Och spröjsen är äkta, d.v.s. delade rutor?

Edit: ja, tanken var som Lutte är inne på såg jag när vi postade ungefär samtidigt.
 
L Lutte skrev:
Hade byggt 2 bågar av säg 20x20 L-järn som då sitter på respektive sida av isolerglaset.

Glaset hade jag monterat med distanser runt om och bara fogat med elastisk fog.
Fattar inte riktigt men gjorde en genomskärningsskiss på typ hur jag tänker. Känn er fria att kritisera och dissa.
Handritad genomskärningsskiss av en konstruktionsdetalj med måttangivelser på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja köldbrygga lär det bli. Jag jobbar med dörrar till kyl o frysrum, vi tillverkar allt i rostfritt just för att det leder kyla betydligt sämre än stål, alu är bättre, men sämre än rostfritt.
vi använder rostfria gängstänger med stora muttrar i plast som infästning för att slippa köldbryggor, men i bland om det är brandklassning inblandat, får vi använda stång/muttrar i stål.
Trots att dessa bara är 8mm och 30cm långa genom väggen, bildas is på muttern på varmsidan, när det är -20 grader i frysen.

Glasfiberarmerad plast vore nog en bättre ide om man kunde lösa sammanfogningen i hörn. Målat skulle nog ingen se skillnad.
 
Fast aluminum leder värme ungefär dubbelt så bra som stål. Så det vill man helst inte heller ha, Titan leder värme dåligt med men är ju så sjukt dyrt :p

Jag tror på en innerprofil och en ytterprofil som klämmer/limmar fast glaset. Sen eventuellt cellplast etc för att fylla ut som distans
 
Har efter konsultation men en kollega som byggt rätt mycket fönster kommit fram till att vi nog bygger i trä istället. Ek närmare bestämt, eboniserad tror jag för att få till industrikänslan. Har tillgång till bra rikt-, och planhyvel samt justersåg så vi är rätt fria gällande dimensioner. Lägger upp en tråd när vi är igång för de som är intresserade :)
 
  • Gilla
Trollskidan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.