L
Motivering ska du inte inge nu , bara om dom eller annan kommer med synpunkter som inte överensstämmer med era .
Bara placera ut byggnaderna på tomten som ni vill ha det , tänk på att det kanske är bra att ha en extra plats för bil , mellan garage och gata eller på sidan om , inte alltid som den körs in
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Skicka bara in ansökan om bygglov, följer ni detaljplanen måste bygglov beviljas. Grannen kan överklaga bygglovet men följer ni detaljplanen kommer överklagan avslås direkt.

Hela problemet här är att grannen tror att hen har något att säga till om och därför försöker bestämma över er. Man bör meddela grannar trevligt och informativt om sina planer men utan att ge dom intrycket att de har något inflytande.
 
N Nicasin skrev:
Vi kan inte stå i tacksamhetsskuld att just vi fick köpa i alla år som kommer, särskilt inte då priset var marknadsmässigt.
Det är ju just det.. det är ju inte ni som "fick köpa" utan de som valt att sälja, och fått en skälig hacka för det. Trodde de att ingen skulle bygga nåt där sen eller?
Nej, det låter som att ni redan varit för snälla som ens öppnat för diskussion, tomten är 100% er nu och ni kan göra vad ni vill med den så länge ni får bygglov.
Det är nog det de måste inse, antagligen tycker de på nåt plan att det fortfarande är deras mark, men det är väl dags för dem att förstå att de sålt den nu.
 
L Liteavvarje skrev:
Motivering ska du inte inge nu , bara om dom eller annan kommer med synpunkter som inte överensstämmer med era .
Bara placera ut byggnaderna på tomten som ni vill ha det , tänk på att det kanske är bra att ha en extra plats för bil , mellan garage och gata eller på sidan om , inte alltid som den körs in
Tack :) Absolut! Vi har en smal gata utanför så det är 6 meter till tomtgräns som gäller men det blir ju perfekt för biluppställning av minst 2 bilar kanske 3 om det kniper. De strikta reglerna för garage gör att man inte kan ha vilken placering som helst heller utan att garaget sitter inne i huset (vilket heller inte är ok då det måste vara fristående).
 
M MaBj skrev:
Det är ju just det.. det är ju inte ni som "fick köpa" utan de som valt att sälja, och fått en skälig hacka för det. Trodde de att ingen skulle bygga nåt där sen eller?
Nej, det låter som att ni redan varit för snälla som ens öppnat för diskussion, tomten är 100% er nu och ni kan göra vad ni vill med den så länge ni får bygglov.
Det är nog det de måste inse, antagligen tycker de på nåt plan att det fortfarande är deras mark, men det är väl dags för dem att förstå att de sålt den nu.
Ibland kanske man är lite för snäll för sitt eget bästa ;) Ja någon gång behöver man inse att det enbart är den egna tomten man styr över.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Matzeball
Det där med att de då måste flytta säger de bara för att ni ska få dåligt samvete. De kommer troligen inte att flytta av den här orsaken. Ni har visat omtanke med dem genom att informera och även beakta deras synpunkter. De kan inte regera över tomten de har sålt till er. Med tanke på den täta bebyggelsen så är det väl bara att förvänta sig att det kommer andra lösningar och synpunkter än deras egna och som påverkar dem en del. Fortsätt visa omtanke men stå på er.
 
  • Gilla
Nicasin
  • Laddar…
N Nicasin skrev:
Här kommer en enkel skiss
”Men snälla rara”, om det stör grannen så är det bara bra att de flyttar.

Jag hade lämnat in bygglovet ASAP
 
Nej

Grannens fastighet och hus har INGENTING med ert bygglov att göra om ni håller er inom detaljplan

K
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och om ni flyttar och nästa ägare bygger ett garage där? Hur ska de göra då?
 
Tänk också på att om ni placerar ert garage konstigt så påverkar det marknadsvärdet för er. Är det värt 200000:- att blidka grannen? Troligen inte, så sätt garaget där ni tänkt, där det blir bäst för er.
 
  • Gilla
Nicasin
  • Laddar…
TS har redan fått bra svar så jag tänkte bara "tycka" litegrann jag också.

Det känns som om man knappast kan få till en mindre störande garageplacering än den ni ritat in. Jag skulle ha blivit skitlack om det byggts ett flerbostadshus tvärs över gatan från mitt hus. Det är illa nog som det är nu att kommunen ska anlägga ett antal tomter på andra sidan en väg, en rada hus, en liten almänning och ytterligare en väg, från vårt hus sett. Dessutom hamnar området väldigt nära en gång och cykelväg genom skogen. Tyvärr har jag inga vettiga argument emot, utan enbart känslomässiga. (-=
 
  • Gilla
Nicasin
  • Laddar…
Håller med Liteavvarje. Vad gnäller de om? Det blir ju en perfekt placering av garaget. BYGG som ni tänkt!!!!
 
  • Gilla
Nicasin
  • Laddar…
Fattar inte vad som driver konflikten egentligen? Har Ni klagat på deras garage? Det verkar ju innebära samma " problem" för Er som Ert planerade för dem? Har frågan varit uppe eller... Är grannrna "fint folk" som inte är vana att "bli diskuterade med" om saker de anser?

I övrigt blir jag bara mer övertygad om att vårt val är rätt att när åren snart tar ut sin rätt lämna villan på "fria vidder" (100 m till bra grannar, Mycket växtlighet o kuperad mark mellan) för en vanlig lägenhet, gärna hyrd i fräscht allmännyttigt område. För att även slippa Brf-styrelser där jag antingen hamnar själv eller blir mästrad av för småsaker. Vore jag skolad skulle jag forska på grannkonflikter.
 
N Nicasin skrev:
Här kommer en enkel skiss
Hahahaha! Hur kan de bli upprörda av det där...rent larv. Har de ett kapell i sitt garage eller är där ngn annan helgedom? Det enda är väl om ert garage kommer så nära tomtgräns att de måste godkänna...samtidigt som jag tycker att på sådana små tomter är det ganska rationellt att lägga ett garage nära tomtgräns/staket/häck i främre hörn så att det och ev uppfart inte tar upp fria ytor.
 
Det finns inte möjlighet till ett avlångt garage med carport längsmed gatan så ni skapar en bariär mot flerfamiljshuset. Lite planteringar bakom och ni slipper insyn i de stora fönsterpartierna och en trevligare utsikt.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.