Letar efter typ ventilationsfläktar som man kunde använda för att bygga luftrenar-boxar till verkstad. Gamla köksfläktar eller nåt mer specifikt för ventilationsinstallation. Helst enfas så jag kan fjärrstyra dem med vanliga reläer och hemautomation. Relativt tysta, ~50dB efter inbyggnad, ska kunna gå i bakgrunden utan att störa för mkt. Effekt därefter förmodligen. ~700m3/h/100W har jag sett på de kommersiella i de lägre prisklasserna så det är väl nåt att satsa på.
 
Hur kritiskt är det med storleken på aggregatet? Det är ju ganska enkelt, men skrymmande att bygga ljuddämpare om de tysta men effektiva fläktarna är väldigt dyra.
 
Storleken är väl mindre betydelse. Tänkte hänga det i taket som brukligt och vi har kanska hög takhöjd, ~340cm, så om det hänger ner en meter är det fortfarande ok. Filter som vi kollat på är ju ~60x60cm i ramstorlek. Jag tänker mig prismässigt att jag måste slå de färdigbyggda, typ Jet:en från Axminster eller Felders modell (https://se.feldershop.com/sv/Nr-1/Nr-1-AF-500-Luftrenare.html?redirected=1). Så drygt 3000:- för köpe-varianten. Ska det löna sig att bygga själv så är det väl ~1000:- max för fläkt och ~500:- för filter.

Jag vet inte hur man ska resonera med luftmängden. Låt säga att lokalen vi har innehåller uppskattningsvis 700 m3 luft.
 
Blev det något färdigt bygge och vad valde du för komponenter?
 
S StefanNn skrev:
Blev det något färdigt bygge och vad valde du för komponenter?
Nej, hittade aldrig nån lämplig fläkt så vi köpte en färdig. Jet AFS-1000. Lite synd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.