A
En av strömbrytarna som jag har styr en markis. Annars är det mest belysning. Att mäta temperatur i varje rum är ju intressant i sig, men eftersom jag har trög fjärrvärme så skulle den enda möjligheten till att använda sådana data vara för att styra med tex persienner/rullgardiner/mörkläggningsgardiner hur mycket solvärme som släpps in genom fönstrena. (Så att det inte blir för varmt på sommaren.) Om man bortser från temp i kyl/frys. Närvarosensor skulle vara intressant för att kunna larma vid obehörigt intrång.
 
A
Hur fungerar egentligen de kombinerade sensor-/aktorenheterna när man ska använda dem i en strömbrytare med två knappar (krontyp) eller tre knappar?
 
De kombinerade sensor/aktör puckarna kan bara ha en knapp per ingång. Skall du ha ex 3 knappar måste du ha 3 sensorkanaler eller sensor som redan har 3 knappar. 2kanaler/funktioner=2 knappar.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Något du dock måste i åtanke om du börjar bygga med dessa är att du då också måste ha ETS interfacet. De tillverkar specifika "enkla" programeringssystemen funkar bara med de egna fabrikatens dela och det är inte ens säkert att de kan ta alla från den tillverkaren, ex Hagers Easy funkar bara med Easy delar.
 
A
Ja, det är inte helt enkelt att genomskåda vilka som kräver ETS och vilka som kan sättas upp enbart med tillverkarens "gateway", t ex ABB-free@home. Det verkar vara många trådlösa sensor/aktor-enheter på gång också.
 
jbr skrev:
  • Fasledare eller "tändtråd" till positioner du vill kunna strömsätta, dvs. eluttag, belysningsuttag, armaturer osv.
  • Busskabel till positioner du vill kunna manövrera ifrån, dvs. knappar, paneler, rörelsesensorer osv.


Alla tändtrådar måste inte till centralen då det kan bli ohemult mycket FK. Man kan med fördel decentralisera installationen genom att ha kopplingspunkter (för aktorerna) lokalt.

Förslagsvis i garderober för resp. rum eller en lite större kopplingspunkt för t.ex. ett våningsplan.
En sådan kopplingspunkt behöver då matas med L, N och PE samt busskabel. Dock bör man då beakta hur man belastar resp. enskild grupp samt om man vill mata ett utrymme med flera grupper för att undvika att det blir helt strömlöst om just den säkringen löser ut.
Principen blir den samma som att dra kabel till en takdosa i ett rum och sedan fördela ut till resp. förbrukare.
Det senaste "ropet" är att använda dali bryt- och dimmerpuckar för belysning. Det räcker man drar en 5-ledare mellan takdosorna och spot-lådor och lägger dali-puckarna där i. Billigare, mer flexibel och mindre rörig installation helt utan "tändtrådar".
Knappar och sensorer givetvis över knx.
Centralen behöver i princip inte bestå av mer än ett spänningsaggregat och en dali-gateway. Kanske ett inbyggt IP-Interface också typ ABB ControlTouch också? Så får man in astro ur, möjlighet till app. och enkelt ställa in scenarier mm.
 
  • Gilla
Allinug och 1 till
  • Laddar…
Personligen tänker jag så här.
Hur länge håller en dator... Nu länge får man tag på delar? Hur länge håller ett hus?
Skulle personligen aldrig bygga in KNX i ett boningshus om jag inte var mycket rik. Kolla bara på Z wave, den snackas ju om att den redan nu är out of date... Tror det kan kosta mer än det smakar.
Framförallt kolla hur länge leverantören lovar stå med att sälja delar till ditt gamla system. Är oftast <10år...
 
Att säga att "det pratas" om att Z-wave är out-of-date känns ganska långt från verkligheten. Men även om det i framtiden inte går att komplettera eller ersätta en Z-wave puck, vad spelar det för roll? Ersätt den med vad som är aktuellt vid den tidpunkten, flera system jobbar utan problem tillsammans.

Det kommer att gå att köpa Z-wave controllers under en oöverskådlig framtid, även om priset kanske går upp något den dagen det är ett helt obsolete system.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Dom flesta nya system bygger väl på zigbee/z-wave även om tillverkarna har lagt sina egna protokoll och applikationer ovanpå?
 
Finns det något som är 100% framtidssäkert?
Hus kan ha en livslängd på flera hundra år.
I mitt område drogs telefonikablarna in på 1940-talet. Bara 70 år senare är de helt omsprungna av all ny teknik och telefonstationen läggs ner om ett halvår.

Hittills har elinstallationer klarat sig hyffsat, vi har fortfarande cirka 220 volt med växelspänning. Det mesta är kompatibelt med elen från 1940-talet. Och så ser det ut att förbli. Men allting mer komplicerat än ren strömförsörjning, så är det plötsligt en massa standarder som finns, har funnits och kommer i en strid ström.

Det mest framtidssäkra är att satsa på system som är så öppna som möjligt och kan interagera med andra system i möjligaste mån. Z-wave kanske är en fluga, kanske inte. Men har man en kontroller som klarar både Z-wave, zigbee, 433, wifi, KNX, u-name-it, så kanske inte hela ens hem slocknar den dagen Z-wave "dör".

Och glöm inte extra tomrör..
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Hej.
rubriken säger väl ganska mycket, rent hypotetiskt, vad är det som gäller? Finns det ngt smartare än KNX? Kör lite z-wave idag men tvivlar på att det kommer rulla på i tjugo år utan här tror jag på ngt annat typ en knx-buss samt att alla förbrukare får egen matning. eller vad tror ni?
God afton !

Har du landat i någon lösning?

Dra mycket rör oavsett. Förutom att dra el, har vi dragit fram dubbla data uttag i alla rum. Dra upp rör för uttag på vägg tex där du vill ha tv, ljudanläggning etc. För ljud kör jag Sonos, vilket jag är väldigt nöjd med. Även om systemet är trådlöst krävs lite planering för strömförsörjningen.

Själv kör jag Niko Home Control och är väldigt nöjd. Det är en trådad lösning med svarta strömbrytare med touch känsla.

Dimmers har 3 knappar, överst knapp för på/dimma upp mellanknapp, förvalt läge samt nedre knapp för av/dimma ner.

Hemma/Borta-knapp där borta läge släcker ner huset och dimrar ner hallen för att till sist släcka även hallen samt att ingående vatten stängs av, I Master Bedroom finns en liknande knapp god natt/god morgon läge som släcker huset förutom övriga sovrum. Dessutom har vi ett "semester läge" där belysning tänds och släcks.

Brandvarnare är kopplat till systemet och vid larm tänds hela huset upp. Motorvärmare/laddstation styrs antingen via timerknapp vid ytterdörren alt. via app. Utebelysning styrs via schema, funderar på att komplettera med ljussensor. Uterummets uppvärmning kan startas manuellt med knapp med timerfunktion som stänger av efter angiven tid alt. via app.

Bra appar samt program för programmering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.