Hej.

Som sagt jag köpte av en slump ut hus som stinker gammal fimp. Har sökt runt lite allmänt på Google men blir inte klok på att. Tänkt ekonomi sanera huset själv så gott det går är min tanke. Så nu till min fråga!? Hur går jag enklast till väga?

Planen är självklart nya tapeter och färg. Jag har ingen erfarenhet utav sådant här men är överlag praktiskt lagd så reder det mesta.
Har köpt enbart på prov Beckers vattenbaserade vita färg och så kom jag över en dunk med ammoniak i flytande form. Ammoniak ska jag döda nikotin doften. Dock misstänker jag nikotinet kommer finnas kvar eller rätta sagt det gula missfärgade. Målartvätt är det något att rekommendera? O vilken sort i såfall? Vill köpa i dunkform!

Vilken typ utav färg rekommenderas? Vatten eller kanske rent utav oljebaserad? Ja som sagt det är mycket frågetecken för en annan i nuläget. Får tillträde nu på måndag o är sugen på dra igång.

Någon här som har erfarenhet? Isåfall dela med er för jag behöver hjälp!!!

Mvh
 
Jag har för mig att det finns spärrfärg för sånt här. Kolla med färghandlaren.
 
Jag köpte också tidigare ett nikotinförstört hus. Säljaren hade gjort ett bra jobb men efter ett par år dök nikotinproblemet upp, om än inte med lukt. De gamla stuckaturtaken var ommålade med bara takfärg vlket innebar att fläckar dök upp efter hand. Jag fick först tvätta ner taken, därefter spärrfärg, därefter oljebaserad vitfärg innan jag kunde använda matt takfärg. Så snåla inte med spärrfärgen! Det är jobbigt med just tak men det finns ingen genväg. Förhoppningsvis har du inte stucktak!
 
  • Gilla
OlofÅkesson
  • Laddar…
E
Hade denna diskussion med en sanerigsfirma för ett tag sedan.

Han rekommenderade att riva ut så mycket poröst material som möjligt. Tretex och Isolering syftade han främst på.. Sedan upp med nya ytskickt.

Spärrfärg och ozonbehandling kan hjälpa i vissa fall men det vet man tyvärr endast efter man testat.
 
  • Gilla
OlofÅkesson
  • Laddar…
Det är inte nikotin som är problemet. Nikotinet är så pass giftigt att det skulle vars dödligt många gånger om innan det ger problem med färg och lukt. Det är tjära det handlar om.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Tvätta alla ytor först med lämpligt medel för att få bort de värsta beläggningarna. Måla sedan med dyraste spärrgrunden och låt härda minst 24 timmar. Är det riktigt illa kan man göra om det ytterligare en gång.

Är man nöjd med glansen behövs sedan inget ytterligare, iallafall inte i taken. Annars är det slutmålning, 1 lager med vitt eller pasteller, 2 lager om det är kraftigare färger.

Tapetsera (elelr sätta renoveringsväv) kan man göra direkt på spärrgrunden.
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
1: Ut med alla plastmattor på golven, lukten i dom kommer du aldrig få bort.

2: Hyr eller köp en ozongenerator och ozona skiten ur huset.

3: lukta/Sniffa vart det ev finns kvar lukt och åtgärda.
 
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Slipa eller riv bort alla utsikt på väggarna.
Måltartvätta tak och alla lister och andra målade ytor.
Spärrmåla med naftabaserad spärrfärg.
Nu kan du tapetsera eller måla färdigfärdig färg på väggarna.

Fungerade för mig för några år sen.
 
Flugger Har ett super bra tvätt medel som heter nikotin o sot tvätta med detta en till två gånger
sedan använder man spärrfärg en till två gånger sen målar man med vanlig färg detta gäller tak och väggar
hoppar man över tvättningen så kan man ha otur och spärrmåla 6 till 8 gånger
till snicker rier gäller samma sak tvätta en till två gånger sedan snickeri spärrfärg en till två gånger sedan färdig färg
alla färger är vattenspädbara och luktfria
de funkar jobbar med detta dagligen

lycka till
 
Ekonomivariaten är att tvätta alla ytor med ammoniak, spärrmåla och färdigmåla alla ytskikt samt byta, kanske tvätta golven. Men resultatet blir allt för ofta att lukten återkommer.

För ett ganska säkert resultat bör man i princip riva stomrent för att få bort lukten. Det är min erfarenhet.
 
Skaffa Netflix och börja röka. Minst jobb så...
 
  • Gilla
  • Haha
Roggan71 och 10 till
  • Laddar…
Hej!

Vi har "nikotinsanerat" vårat hus under förra åren och håller nu på att bygga upp det igen. Vi har fått bort ALL lukt och all synlig nikotin hitills. Vi valde att inte ta några genvägar.

Rev bort alla tapeter, och alla golvskikt, lister, plastmattor osv. Sen målade vi med en färg "Blocka" i två lager i hela huset (oljebaserad spärrfärg för 699kr/10 liter, fanns betydligt dyrare). Taken målartvättade vi flera omgångar + klorin på vissa ställen. Sen har vi gipsat på väggarna, lagt nytt golv, satt nytt tak under det förra.

Innan vi började var det RIKTIGT illa. Det rann bokstavligt talat nikotin på väggarna när vi avlägsnade tapeter, speciellt köket var värst (röka vid köksläkten gör ju att det inte blir så farligt i resten av huset....). ALLT var gult, lister, tapeter, vägguttag osv.

Vi hade flera lager tapet i rummen. Man kunde tydligt se att det mesta verkar sitta i de ytttersta lagren. Första lagret var i princip genomgult, andra lagret var det små fläckar här och där och tredje lagret och neråt (vi hade 3-5 lager i våra rum) så syntes det inte längre, men lukten satt ju kvar.

Har gått ett år sen vi spärrmålade taken och där vi inte hunnit sätta nytt tak har det inte krupit fram något ännu i alla fall, i köket kan man aldrig ana att någon rökt, det luktar snarare nytt och fräscht.

Så mitt tips är att riva alla ytskickt och göra det ordentligt ;) Om det är något du undrar över så fråga. Har även lite "före"-bilder som visar vilken grad vi hade i vårt hus, vilket jag själv hade problem att hitta när folk beskrev sin situation när vi var i samma läge som dig

Kan tillägga att vi testade med ammoniak/ättika knep som vi hittat på nätet innan vi satte igång "på riktigt" och det hjälpte i princip ingenting, annat än att det luktade mycket stark blandning tillsammans med röklukten.

/Mvh
 
  • Gilla
Sofi81 och 4 till
  • Laddar…
Jag körde med ångtapetborttagare och tog bort all tapet tills jag kom till gipsskivan och tapetserade om. Slet bort alla heltäckningsmattor och la nytt golv och nya lister och foder. Körde Grumme grön såpa i en spann med hett vatten och moppade taken tills jag såg att microfiberduken inte blev mer smutsig och målade om. Inga specialfärger användes och lukten försvann väldigt fort.

Förra ägaren hade rökt i huset i 30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.