Kanske denna borde ligga i "färg" forumet.

På gamla svartvita foton så är ofta inte färgåtergivningen på det sätt som vi normalt förväntar oss...
Jag har ett par gamla bilder på mitt hus från ca 1910, och jag skulle vilja förstå vilka färger det faktiskt var målat i från början. När jag frilagt en liten bit av fasaden som jag tror inte varit exponerad sen 1930-talet så ser det ut att vara målat med gul-brun linoljefärg och vita knutbrädor/foder, men på bilden ser det snarare ut som knutbrädorna är mörka och fasaden ljusare och fönsterbågarna är vita. Invändigt är några fönster blåa men vet inte om de har varit det utanpå (tyvärr är det bara kattvindarna som har originalfönster kvar), så det är inte säkert detta är originalfärg.

Detta är altså en bit av en bild på huset från ca 1910:
orto-color.JPG

detta är en bit fasad som suttit dold sen 1930-talet (tror jag), övre biten är aldrig målad då den suttit under ett foder:
fasadfarg.JPG

Dock kan ju denna vara ommålad, jag har även fått se en "målad" bild av huset där det är brunt/tjärfärgat.

Här är ett exempel på en ortokromatisk bild från wikipedia;

Swedish_flag_on_orthochromatic_film.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortokromatisk_film

Jag kan säkert skrapa och böka och hitta nåt ställe där det understa färglagret finns kvar, men kanske finns nån som vet vad det varit för färg bara på att se dessa bilder. Just nu är det bara nyfikenhet, men i en avlägsen framtid kanske jag ska återställa fasaden, då vore det kul veta hur det såg ut från början...
 
  • Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Helt omöjligt att bara se på en svart/vit bild vad det varit för färg. Man kan gissa, men helt säkert blir det inte utan att skrapa igenom färglagren, men även med den metoden kan det bli fel. Blåmålat kan idag ha fått en grön nyans och vitt mer eller mindre gult. Bäst om du finner något dokument där det står skrivet vilka färger som huset en gång målades i.
 
Tyvärr finns inga dokument kvar, trots att jag köpt av familjen som byggde huset. Jag är glad jag fick tag på 4-5 kort av huset under de första 20 åren.

Kommunen har kastat sitt arkiv med ritningar över området.

Tydligen hade man ofta filter för att utjämna problemen, men som noteras i wikipedia och på andra ställen
rött fångas inte (gissar det blir vitt?)
gult blir väldigt mörkt
blått blir ljust (därav att svenska flaggan ser inverterad ut)

Det jag funderar på är om huset varit brunt eller rött, men vilken färg har då foder och knutbrädor varit? Linoljefärger är ju dessutom fotokromatiska, så de gulnar med tiden om de inte belyses av solen. Jag har skrapat ett dörrfoder som under plastfärgen var gulbrunt, jag misstänker det skulle blivit vitt om jag låtit det vara ett tag (nu har jag målat med ny vit linoljefärg utanpå). Det går ganska snabbt för linoljefärgen att gulna, men jag vet inte om processen fortsätter eller ändrar färg efter ännu längre tid...

Någon ledning tycker jag dessa gamla foton borde ge...
 
Kontakta hembygdsförening som kan ha handlingar och även foto på huset.
 
Både rött och gult blir mörkt på bilderna. När man framkallar bilder och gör papperskopior från negativ kan man ha rött eller gult ljus tänt i mörkrummet utan att fotopappren exponeras. Så var även filmen i början av 1900-talet. Jag tror inte att det finns något sätt att förstå utifrån bilderna vilken färg det är. Gult och rött blir mörkare än de borde varvid det blir ännu svårare att förstå vad det är för färg än på nyare svartvita foton.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.