Vi har tagit in offerter på fönsterbyte resp dränering, men har inte råd med både och. Frågan är vad som är viktigast för huset?

Huset är byggt 1950, sten med rappad fasad. Halva källaren under marknivå, halva över. Originalfönster som inte hållts efter på minsta vis på minst 20 år. Omdränerat jag-vet-inte-när, men troligen inte de sista 25 åren iaf (kan lika gärna vara 35 år). I samband med ett häftigt regn i fjol rann vatten in genom väggen i källaren. Just där stod dock väggen på torkning efter att ha varit rejält blöt även från insidan, bör tilläggas. Nedre delen av källarväggarna får sådant där vitt smul, som rasar ner - jag brukar dammsuga väggarna emellanåt... Det är ingen idé att måla och putsen faller, som sagt. I takt med väderlek och årstid kan man se hur stenen blir mörkare och ljusare (dvs blötare och torrare). Vi har en avfuktare som står på 24/7 (den slår av och på själv utifrån inställning) och en paxfläkt som vi slår på när vi duschar, när vi kör tvätt-race samt när det känns extra fuktigt i källaren.

Färgen på fönstren flagnar, kittet lossnar, de håller inte ihop när man öppnar dem (dvs de öppnar sig som om man ska putsa mellan rutorna, eller hur jag ska förklara, när man bara vill öppna för vädring). Vi får så mycket kondens på rutorna att vi springer runt och torkar dem vareviga dag när det är från nollgradigt och nedåt ute. Nattetid fryser kondensen till is. Detta på insidan av fönstren alltså, dvs in mot rummet.

Hur mycket påverkar omdränering inomhusklimatet i resten av huset? Jag förstår ju att det blir mycket bättre i källaren, men märker man det även högre upp i huset? Jag tänker främst på kondensen på rutorna, kan det bli bättre genom dränering? Vi har dörr till källaren, som oftare är helt stängd än att den står på glänt (men den står ofta lite öppen).
 
En omdränering kommer inte påverka klimatet i resten av huset nämnvärt då du redan löst fuktproblematiken med en avfuktare eller räcker den inte till?
Att köra paxfläkten tillsammans med avfuktaren låter som en dålig lösning då du bara tillför fukt i den nya luften.
Börja med att se till att avfuktare är tillräckligt dimensionerad.
Om ni inte vistas i källaren så stäng/täpp all ventilation.

Sen tror jag ventilation är för dålig där kondensen bildas.

För inomhusklimatets skull är nog bästa investeringen nya fönster.

Själv skulle jag nog ändå valt att dränera om och "fuskrenoverat" fönstren själv tills det fanns pengar till byte, men först skulle jag säkerställt att det är just dräneringen som är problematiken.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Att fönsterna delar sig kan bero på flera anledningar. Beslagen kan vara rostiga, eller så har fönsterna svält lite av ständigt tillfört fuktig luft.

Jag hade börjat med att sätta nya tätningslister på fönsterna. Detta kommer (förhoppningsvis) skapa en stor förbättring till en väldigt liten peng. Se över kopplingsbeslagen och spruta på lite rostlösning och smörlmedel, så de fungerar ok.

Handlar det om att fönstret svält lite, så kommer detta att gå tillbaka i.o.m fungerande tätningslister, men det kan ta tid (eller vara för sent).
 
Microkatten
Det du skriver om fönstrena ger ingen ledtråd om de behöver bytas. Fönster från 50-talet är oftast i god kvalitet och tål att inte underhållas en tid. Omkittning, målning och tätning kan göra underverk, och det kan ni antingen göra själv eller låta en fönsterrenoverare göra det.

Skulle det visa sig att fönstrena går att fixa betydligt billigare än ett fönsterutbyte så kan ni lägga pengarna på att lösa fuktproblemen i källaren.
 
Jag tycker att du ska dränera före fönsterbyte, för det sa vår besiktningsman. Behöver hela huset renoveras börjar man med taket, torrt om huvudet först. Steg två är torrt om fötterna, dvs dränera. Ni har ju haft inträngande vatten, så det känns inte som det är torrt där nere. Fönstren kommer efter det någongång, men det låter som en bra idé att renovera dem några i taget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.