Hej!

Ska fixa tvättstugan efter att en saneringsfirma plockat ner kakel och klinkers, iom att det var asbest så har de slippat bort all fix och fog. Väggen är nu lite ojämn.. Hur får jag väggen slätt enklast?

3 väggar är i murad betonghålsten den 4e i lättbetong. Det är i en källare som blivit dränerad (ytterväggarna är torra)

Tanken är att måla väggarna med en öppen färg och golvet med lämplig golvfärg.

De flesta trådar med liknade frågeställningar verkar landa i att prima och sen putsa, samtidigt verkar putsning vara ganska svårt att få till på ett bra (snyggt) sätt. Enklare att spackla?

Alla tips är välkomna!

Mvh

Andreas
 
Fairlane
Jag är långt ifrån någon expert, men jag har bredspacklat några väggar och jag har lagt på gipsputs på några väggar och tycker det senare var lättare. Fick lite tips av en plattsättare jag kände och jag var lite snål med vattnet i början. Med lite mer vatten blev det lättare med putsen.

Ta det för vad det är, från någon som inte gjort det mycket. Det kommer säkert någon duktigare in och förklarar bättre. Om det är en läpmlig metod eller inte i övrigt har jag ingen kunskap/åsikt om.
 
  • Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Jag kommer köra puts, kc puts-c verkar vettigast när jag kollat runt lite. Tvättstugan var halvkaklad innan med tapet övre hälften, ska man få den helt ren från gamla rester av färg/lim? Några fläckar som sitter hårt..

I övrigt så verkar den gamla putsen sitta hårt trots sina 50 år på nacken, den bör väl kunna sitta kvar och sen putsa till ojämnheterna så väggen blir slätare?

/Andreas
 
bara kolla det inte är kalkputs under, det ska vad jag förstår vara olämpligt gå med KC eller cementputs ovanpå kalk då cementen är hårdare än kalket...
 
Ok, den känns rätt hård så bör väl vara kc eller c? Vad tror du om att putsa på lim/färg rester? Detta för att komma undan att slipa hela vägen.
 
Jag tog ner några bitar som satt lösare. Jag prova att bila och det gick fint, dock märke jag att den vid några ställen även delar av betonghålstenen kom med.. detta var där det var plugghål så antar att mejsel fastna i hålen. Kan man laga ca 5cm stora hål i betonghålstenen med puts eller ska det vara något annat?

Borde man bara ta de bitar som verkar sitta löst, som kommer ner av lite försiktigt hamrande eller ska jag fortsätta bila, iom att betongen känns ungefär lika porös som putsen är det ju inte helt lätt att bara ta putsen..

Några råd?
 
Jag har ju bara joxat med kalkputs, och den känns lös hela tiden, börjar man "knapra" nånstans så faller den sönder, man kan smula sönder den med fingrarna, men när väggen väl är hel verkar den tålig mot att tex slå med näven... jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop... Men även kalkputs som inte är "bom" går lätt att "slå hål på" om man råkar slå på väggen med nåt hårt tex en hammare...

Jag verkar också i mina väggar i källaren ha hårdare puts, troligen KC, jag har inte listat ut hur jag ska laga där, men jag skulle personligen tagit det som verkligen sitter löst, men inte gå loss med bilmaskinen, den tuggar ju betong och tegelsten som smör, du kan ju gå igenom hela väggen då... Snarare knacka med en hammare och en bilmejsel lite försiktigt, tål det detta och inte är bomt är det väl bara att låta sitta tänker jag...

men det borde finnas nån "Murare" på forumet som kan svara på detta, jag följer svaret jag åxå... :)
 
  • Gilla
Andenzz
  • Laddar…
Jag är inne på samma spår som du,
det som sitter kvar och låter stumt när man hammrar lite försiktigt bör väl kunna va kvar?

Bilmaskinen jag har är inte kraftig, en enkel borrhammare. Putsen och betonghålstenen känns nästan "homogen" som det var samma material.. När jag sett andra bilder på putsrenoveringar så verkar den gamla putsen släppa i bitar/tjok och kvar är betongen.

Vill ju helst slippa göra om detta men samtidigt inte ta ner den gamla putsen om det inte behövs. Antar att slipa med en betongslip och en dammsugare är bäst för att få ner all puts (om det nu är aktuellt)

Angående de 5cm stora hålen i betongen, lagas det med puts eller först lagningsbruk?

Mvh

Andreas
 
Sitter putsen fast, varför försöka ta bort allt? Tycker det gått bra att laga i, det syns inte när det är klart... Jag har bara lagat i puts, då kan man med en lång "bräda" dra av så väggen blir rak, har man ner allt så måste man sätta kanor och dra mot för att få det rakt. Tycker att man lärde sig få till det rätt snyggt rätt snabbt, väggar är enkla. Putsa tak är svårare, speciellt de bitar som i mitt hus är "putsat hålkäl" - dvs ett avrundat möte mellan vägg och tak...
 
Jag valde att inte ta ner all puts. Dock blev resulatatet sådär.. Visste att det skulle vara svårt, men hoppades det skulle gå lite smidigare.. kanske försökte mig på en för stor vägg (ca 5m2) dels var det lite lurigt att få putsen fästa (jag vattna väggen och tunngrunda de rena betongfläckarna) sen att dra väggen rak med rättkäpen gjorde att det ibland lossnade bitar som man fick trycka dit igen. När jag väl inser att det första jag fått upp på väggen kommer hinna brinna såpass att jag inte kan riva ihop det så koncentrerar jag på rivbrädan, det blev rätt ok men vissa delar är rätt ojämna ( de jag inte hann riva ihop)

Kommer behöva putsa 1 gång till bör jag använda finputs till ojämnheterna? Några millimeter som ska planas ut..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.