Microkatten
Är det fler som ibland har svårt att begripa hur saker och ting är tänkt att användas och monteras? Jag kom precis att tänka på det när jag såg Findus svar i en annan tråd om beslag. Här är beslaget:

Metallbeslag med två halvcirkelformade ändar och en centrerad skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag får erkänna att jag inte genom att bara titta på beslaget förstår hur det skall monteras. Vad har de två halvcirklarna för funktion?

Ett annat exempel är innanfönsterskuv:
Metallskruv med skalle och en ändplatta med två hål för fastsättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag förstår ju att man skall skruva fast innanfönster, men hur? Var skall det monteras?

Finns många fler exempel. Det skulle förenkla tillvaron om webbhandlarna, förutom en bild på produkten, även hade en bild på användning/montage.

/Dumskalle
 
L
Den översta är en detalj för att dra ihop bänkskivor Tex 90 graders vinkel , eller skarvar dito ,
special fräsning på undersida
Den undre såg jag hos mormor , men kommer inte riktigt hur den var monterad
 
Såhär ska beslag 1 användas iaf.
Men håller med, vet man inte känns det omöjligt att gissa sig fram :D
 
  • Överhandsfräs monterad på träskiva med beslag och mätverktyg vid betongvägg i verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
Nummer två monteras i ytterbågen och skruvas genom innerbågen.

Skruv monterad i träpanel, synlig skruvhuvud genom ytterbågens hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Microkatten
Ja, Lexington, den bilden sa mer än tusen bilder på bara beslaget!

Christoffer85, det låter lite underligt? Skruven är bara 57mm lång, och bara bågen är närmare 30mm. Och jag har betydligt större avstånd mellan bågarna. Enligt Gysinge text "Två delar, en skruv som skruvas genom fönsterbågen och ett motbleck som fästs i fönstermittposten."

Nå, nu var det iofs inte meningen med denna tråd att specifikt förklara montering av mina två exempel, men det kanske är en idé att göra en sådan tråd som klistras? Skicka in din pryl och fråga hur den används/monteras!
 
Där jag har sett innanfönsterskruv har det varit på gammaldags mittposter utan fals. Eftersom innerbågarna täcker mittposten helt kan man inte montera någon vanlig fönsterhake.

Här i trakten var innanförsterskruv ovanliga förr. De gamla satte dit innanfönstren löst och klistrade fast dem med klisterpapper och så satt de där.
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Gängat bleck i en trämittstolpe med halverbore hole över bågar, flankerat av klisterremsor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis som heimlaga skriver. här sitter det gängade blecket i mittposten och bågarna täcker helt så ett hål borras så att halva hålet är i varje båge. I ytterkanerna sitter stift som går in i hål i karmen. Som synes på bilden så använder jag också klisterremsor :)
 
  • Gilla
Microkatten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.