Svärfar har avlidit och huset har blivit sålt. Köparens besiktningsman slog ner på att golvbrunnen inte var utbytt trots renovering för 9 år sedan. Fakta om huset: byggt 1977 med betong platta på mark och flytande golv. Rund gjutgärnsbrunn med klämring och våtrumsmatta. Inget fel på golvbrunnen idag enligt besiktningsmannen. Är det någon som vet vad som gäller? Badrummet blev renoverat -97 och där är båda golvbrunnarna utbytta och det är samma rörmokarfirma som har gjort båda jobben. Jag vet att brunnar före 1990 skall bytas ut i badrum men när man läser GVK så tycker jag att det är luddigt vad som gäller i tvättstugor och att det ofta i texten står "bör" och inte skall. Det bästa är väl att byta brunnen, men det som oroar mig är att köket ligger vägg i vägg med tvättstugan och troligen också har gjutjärnsrör och blir det tätt i övergången mellan plast/gjutjärn. Är det någon som vet vad som gäller?
 
Man kan ju inte byta brunn bara hur som helst brunnen skulle ha bytts när det renoverades 2008
Nu är det ju som det är mitt badrum renoverades 2007 gjutjärn där oxå även handfat/toa antar att dom vill pruta och isåfall Hur mycket?
 
Bytte själv från gjutjärnsbrunn i tvättstugan när vi gjorde om för två år sedan. Var helt säker på att även rören skulle vara gjutjärn, men visade sig att det bara var att klämma in den nya brunnen i fina gråa plaströr som såg ut som nya. Min kåk är också från -77.

Skulle inte rekommendera att göra det om det inte skall renoveras i övrigt.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Man kan ju inte byta brunn bara hur som helst brunnen skulle ha bytts när det renoverades 2008
Nu är det ju som det är mitt badrum renoverades 2007 gjutjärn där oxå även handfat/toa antar att dom vill pruta och isåfall Hur mycket?
Nja pruta vill dem inte, dem vill ha det åtgärdat.
 
Valkyr Valkyr skrev:
Bytte själv från gjutjärnsbrunn i tvättstugan när vi gjorde om för två år sedan. Var helt säker på att även rören skulle vara gjutjärn, men visade sig att det bara var att klämma in den nya brunnen i fina gråa plaströr som såg ut som nya. Min kåk är också från -77.

Skulle inte rekommendera att göra det om det inte skall renoveras i övrigt.
Inredningen är det ju inte något fel på, så det är väl ny golvbrunn och ny matta som gäller. Vet du/ni om rotavdrag gäller för dödsbo?
 
Alright, då antar jag att det bara är att köra på. Kändes åtminstone bra för mig att ”få” en ny fin brunn med modern klämring till tätskiktet. Fick ju anmärkning av det av besiktningsmannen när vi köpte också, dock inget vi krävde något avdrag eller åtgärdande av. Men man är väl olika. ;)
 
Valkyr Valkyr skrev:
Alright, då antar jag att det bara är att köra på. Kändes åtminstone bra för mig att ”få” en ny fin brunn med modern klämring till tätskiktet. Fick ju anmärkning av det av besiktningsmannen när vi köpte också, dock inget vi krävde något avdrag eller åtgärdande av. Men man är väl olika. ;)
Besiktningsmannen upplyste köparen om att Länsförsäkringar inte betalar ut någon ersättning vid ev framtida vattenskada om det är fel brunn, men att Folksam gör det om den gamla brunnen är ok vid besiktning.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Dödsbon kan inte nyttja rotavdrag (om inte jobbet görs innan personen avlider).
Skifta ut det först i så fall.
 
L
Då är frågan som LF säger Fel brunn är det fel brunn eller är det bara besiktningsmannen som säger att det är fel brunn och LF ersätter inte , och vad han stöder sig på i åtanke på husets
ålder och installationer .
Klart nu har han sagt något och en köpare fått vittring på att vi vill ha ett ny brun och med automatik ny golvbeläggning om vi ska köpa
 
Får ringa till LF och höra vad som gäller! Det är ett yngre par som har köpt och verkade ganska okunniga och blir väl lite oroliga. Huset är i bra skick och sambon och hennes syskon vill att det ska vara ok, så det är nog bara ta in offerter och ta kostnaden.
 
Det är inga problem att koppla ihop en ny brunn med gamla gjutjärnsrör. Så rent praktiskt är det inga problem att fixa.

Jag tolkar att även i en tvättstuga gäller samma regler som i badrum för allt på golvet, därmed även för brunnen. Medans väggarna kan se ut hur som helst.

Jag skulle försöka undvika att stå för bytet. Ta in offert på kostnaden, och erbjud en prissänkning med det beloppet. Så får köparna själva låta åtgärda. Om ni åtgärdar fel i huset, så blir ni också ansvariga för resultatet av åtgärden. Så blir det något strul med bytet, så kan det bli en lång segdragen fråga.

Under tiden från kontakt till tillträde, så ansvarar ni som säljare för huset, och att det kan överlämnas i det skick det hade vid kontraktsskrivningen. Så uppstår det nya fel, genom en misslyckad åtgärd med brunnarna, så ligger ansvaret på er, på ett mycket tydligare sätt än ansvar för dolda fel.

Det är ju även en fördel, genom att köparna kan nyttja ROT om de gör detta. Kan vara bra att ha som argument, låter sämre med att man vill undvika ansvar.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är inga problem att koppla ihop en ny brunn med gamla gjutjärnsrör. Så rent praktiskt är det inga problem att fixa.

Jag tolkar att även i en tvättstuga gäller samma regler som i badrum för allt på golvet, därmed även för brunnen. Medans väggarna kan se ut hur som helst.

Jag skulle försöka undvika att stå för bytet. Ta in offert på kostnaden, och erbjud en prissänkning med det beloppet. Så får köparna själva låta åtgärda. Om ni åtgärdar fel i huset, så blir ni också ansvariga för resultatet av åtgärden. Så blir det något strul med bytet, så kan det bli en lång segdragen fråga.

Under tiden från kontakt till tillträde, så ansvarar ni som säljare för huset, och att det kan överlämnas i det skick det hade vid kontraktsskrivningen. Så uppstår det nya fel, genom en misslyckad åtgärd med brunnarna, så ligger ansvaret på er, på ett mycket tydligare sätt än ansvar för dolda fel.

Det är ju även en fördel, genom att köparna kan nyttja ROT om de gör detta. Kan vara bra att ha som argument, låter sämre med att man vill undvika ansvar.
Vet ej vad som gäller det juridiska men det är ju dödsboet som säljer huset så jag vet inte vilket ansvar arvingarna har om dem anlitar behöriga hantverkare.
 
Är kontrakt skrivna eller väntar de på svar från er?

Återkoppla med att funktionen finns där,
och att ni kan tänka er en prisänkning med 5000kr för att köpa Alvedon mot framtida huvudvärk.
 
Det bästa är nog att komma överens om en prisjustering så att ni får ett avslut på er affär istället för att börja reparera.
 
V volvov70n skrev:
Vet ej vad som gäller det juridiska men det är ju dödsboet som säljer huset så jag vet inte vilket ansvar arvingarna har om dem anlitar behöriga hantverkare.
det där med arvingars ansvar i efterhand både för sådana här fel och dolda fel är en komplicerad fråga med mer än ett korrekt svar.

men även om ett dödsbo har upphört så finns de möjligheter för folk med fordringar mot dödsboet att genom tilläggsboupteckning återvinna delar av arvet från arvingar.

Man ärver dock inte skulder, så man kan som arvinge aldrig behöva tillbaka mer än man ärvde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.