Superintressant tråd. Jag tycker ben+40cm skåp+3cm bänkskiva blir för högt så vad tror ni om att ta ett 80cm skåp för diskbänk istället och såga ned det till 30cm och sedan en bänkskiva på?
Det som är speciellt med diskbänksskåpen är att de har en metalskena i överkan istället för ett "tak". Sedan tänkte jag bygg en egen 30cm hög låda genom att ta en 20cm front och sätta ihop med en 10cm front.
Vad tror ni om det?
Behöver man verkligen extra ben under skåpet? Det är ju sidoväggarna i skåpet som bör upp vikten?
Hur har ni gjort med bredden om man ska ha två maskiner? Räcker det med 2st 60skåp på bredden och sedan täcksidor runt om eller har ni lagt in en extra täcksida eller hyllplan för att få 122cm bredd istället?
Och hur har ni gjort för att få till en bänkskiva ovan maskinerna. Jag har sett bilder där man använt täcksidor och lagt bänkskiva på, men täcksidorna är ju extra tunna jämfört med vanliga stommsidor och går väl knappt ens att dra fast en vinkel i? Är det inte bättre att ta några sidor från ett skåp istället (man kan ju ta ett 160cm skåp och såga ner sidorna till lagom höjd.
 
Om det blir för högt så kan du ju kapa benen också. Lägg skåpen på en 45x45-regel eller nåt?

Angående extra ben så delar jag din uppfattning. Men jag ställde ändå skåpen på reglar. Kändes bättre tyckte jag då.

Bredden på min bänk är exakt två skåp, alltså antagligen 120.0 cm. Maskinerna är strax under 60 (vad jag vet), så det ska gå att klämma in 2. Men jag har fortfarande bara 1 där.

Bänkskiva ovan har jag inte fixat än, men att lägga den ovanpå täcksidorna, samt stödja med vinkeljärn, eller en regel efter hela bak-kanten borde lösa det. Om skivan hänger ner i framkant vid maskinerna så ställer jag någon form av galler (tänk kylskåp) mellan maskinerna och överliggaren. Det ska ju ändå vara en "luftspalt" där, har folk sagt.
 
Nackdelen med en skiva ovanpå är väl om det blir stop i avloppet eller dylikt måste ut med hela maskinen. Det är inte plättlätt att lyfta ur en tvättmaskin 40cm upp i luften.
 
M micke_o. skrev:
[bild]
När vi renoverade vår tvättstuga så skruvade jag fast en bänkskiva på överskåpen. (Skåpen under maskinerna alltså). Samt satte även fast några vinkeljärn i bänkskivan och väggen bakom maskinerna för att minimera rörelser i sidled när tvättmaskinen centrifugerar. Inga problem efter 3 år. Inte rört sig en millimeter. (y)
Jättesmart
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.