Tjenare! Första inlägget för en nybliven husägare, så är kanske lite flummig med ska försöka vara tydlig.

Jag vill byta fasad på mitt hus då det inte ser alls bra ut nu. På fasade nu är det fasadskivor och jag vill byta till liggande träpanel.

En snickare sa till mig i förbifarten att istället för att behöva ta ner skivorna ( som jag kanske inte ens får lov att göra själv pga miljöaspekten/giftigt material) så skulle jag sätta spikläkt direkt på skivorna och sedan på dem min träpanel, är detta möjligt?
Orkar det bära hela fasaden?
Det är ett gammalt hus från 1960, Inga påbyggnader eller större renoveringar har gjorts.

Mvh, Simon
 
L
Miljöaspekt ::: Är det s.k. fattiglappar du har ( eternit )
 
Varför inte låta dom vara kvar?
Har själv ett fritidshus på västkusten i vitmålad eternit. Börjar nästan tycka om det ;)

Men vill du byta så tycker jag det ska ner. Varför dölja ett problem för framtiden. Då kommer det bara att gå sönder ännu mer.
Plocka skiva för skiva utan att bryta, såga eller borra. Det får du göra själv.
 
L
Att måla fattiglappar är för mig en dödssynd då dessa inte kan ventilera som konstruktionen är tänkt för , att plocka ner dom som privatperson är inte förbjudet , men ska läggas i en tät contiener för borttransport , inte specielt gratis precis .
Mycket spik ( brukar vara 2 st i överkant ) att försöka få bort , att få bort hela är nog att ta i
 
Ingen fara. Hela Bohuslän är fullt med målade eternitskivor och har så varit ett halvt sekel utan några larm.
 
L
Och håller i 50 år till :) , dom sitter inte där för inte , underhållsfria :) så länge dom inte spricker :confused: har dom på torpet omålade norröver
 
L Liteavvarje skrev:
Att måla fattiglappar är för mig en dödssynd då dessa inte kan ventilera som konstruktionen är tänkt för , att plocka ner dom som privatperson är inte förbjudet , men ska läggas i en tät contiener för borttransport , inte specielt gratis precis .
Mycket spik ( brukar vara 2 st i överkant ) att försöka få bort , att få bort hela är nog att ta i
Läggas i tät container?
När jag tog bort mitt eternittak så la jag allt på ett öppet släp.
Körde till kommunens avfallsanläggning och la i en container.
Som jag fyllde efter nått last så dom 2 sista lasten fick jag lägga direkt i en traktorskopa.

Kostade inte ett öre.
 
H
Karlstad har asbest grop där allt kasts.
Hammarö har en tät container där allt som kastas ska plastas in innan man kastar det
 
Grums Har grop
 
Asbest är ju inte giftigt i vanlig bemärkelse utan det är dammet man inte ska andas in.
Därför deponeras det (grävs ner).
(så får man hoppas dom inte gräver där om 100 år)
 
Jag skulle absolut riva bort eterniten innan jag brädar om.

Det är ett rent elände för dig själv och för framtida renoverare när man skall reparera någonting i framtiden och det finns inbyggd efternit som inte går att riva bort eftersom den är inbyggd och då tvingas man såga den i stället...... det är många byggare och husägare som drar i sig asbest den vägen.
Dessutom andas eterniten inte så det är bra för huset att bli av med dem.

Skall man borra hålen för skruvarna som fäster spikreglarna igenom en gammal eternitfasad blir det dessutom minst lika mycket hälsofarligt damm som om man river bort fasaden.

Eternit innehåller så litet asbest som är så väl bundet i cementen att enligt lag man får riva dem utan plastintäckning och utan andningsskydd om man bryter av dem och aldrig sågar i dem.
Personligen skulle jag endå använda en andningsmask med finpartickelfilter och en engångsoverall och gummistövlar för att inte få asbest i lungorna och i kläderna som man sedan tar med in.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle absolut riva bort eterniten innan jag brädar om.

Det är ett rent elände för dig själv och för framtida renoverare när man skall reparera någonting i framtiden och det finns inbyggd efternit som inte går att riva bort eftersom den är inbyggd och då tvingas man såga den i stället...... det är många byggare och husägare som drar i sig asbest den vägen.
Dessutom andas eterniten inte så det är bra för huset att bli av med dem.

Skall man borra hålen för skruvarna som fäster spikreglarna igenom en gammal eternitfasad blir det dessutom minst lika mycket hälsofarligt damm som om man river bort fasaden.

Eternit innehåller så litet asbest som är så väl bundet i cementen att enligt lag man får riva dem utan plastintäckning och utan andningsskydd om man bryter av dem och aldrig sågar i dem.
Personligen skulle jag endå använda en andningsmask med finpartickelfilter och en engångsoverall och gummistövlar för att inte få asbest i lungorna och i kläderna som man sedan tar med in.
Hmm, inser att jag inte tänkt igenom det hela så bra efter läst ditt inlägg. Klart att det kommer komma damm när ja borrar i eterniten... duh...

Din metod att plocka bort plattorna låter bra, tror jag kommer köra på det! Ska bara kolla med kommunen om hur jag ska ta hand om det när det är avlägsnat från huset!

Tack för svar!
 
Lycka till...... men jag vill påminna om att vanliga munskydd släpper igenom asbest.
Det skall vara en gummimask med finpartickelfilter för att sila bort den mesta asbesten.

På riktig asbestsanering där det är betydande mängder asbest i luften skall det vara betydligt bättre grejor än så.

Riv försiktigt och var rädd om din och familjens hälsa!
 
H heimlaga skrev:
Lycka till...... men jag vill påminna om att vanliga munskydd släpper igenom asbest.
Det skall vara en gummimask med finpartickelfilter för att sila bort den mesta asbesten.

På riktig asbestsanering där det är betydande mängder asbest i luften skall det vara betydligt bättre grejor än så.

Riv försiktigt och var rädd om din och familjens hälsa!
Partikellfilter p3 heter det och finns att köpa på alla ställen som säljer masker.
Tex biltema, bauhaus julaosv.
Även bra att ha även fast det inte är.asbest man har att göra med.
Halvmask helt klart bättre änunskydd imo i alla avseenden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.