Hej,
Jag bor i ett stenhus byggt 1955. Lättbetongväggar och tegelfasad. Ett hörn i souterräng. Källargolvet är av betong, förutom i hallen där det består av målade tegelstenar. Jag har bott här ett år och har mycket kvar att lära om hus :)

Pga markradon installerade vi en radonpump. Firman gjorde några hål i plattan och satte dit ventilationsrör som ska suga bort eländet. Vid håltagning konstaterade vi att plattan inte ligger direkt på marken överallt, utan att det finns en del luft undertill. Det såg ut som att plattan (ca 15 cm tjock) hängde ca 3 dm uppe i luften. Marken under plattan såg ojämn ut; stora stenar. Jag har sedan gått runt och stampat och tycker att det låter lite ihåligt på flera ställen på bottenvåningen.

Det här vore jag tacksam för hjälp att förstå. Har plattan bara stöd från vissa punkter och väggarna? Borde den inte ligga på mark överallt? Eller hur konstruerade man på 50-talet? Bör jag vara orolig för att något är galet, som vattenläckage el dyl? Fasaden har inte sprickor eller annat som indikerar sättningsskador. Det finns ett par mindre sprickor i själva plattan.

Tack på förhand
 
Med säkerhet så är plattan ursprungligen gjuten direkt mot någon sorts underlag, t.ex. makadam. Hålrummen har då uppstått efteråt genom sättningar. Detta behöver inte vara ett problem om fundamenten för de bärande delarna, ytterväggar och eventuell hjärtvägg, vilar på fast underlag.

Det vanligaste sättet att grundlägga på 50-talet var att först gjuta sk utbredda plattor, dvs sulor, som källarväggarna stod på. Därefter göt man ganska tunna oarmerade betongplattor mellan dessa sulor. Förekomsten av lättbetong och ett souterränghörn krånglar dock till det hela. Är det verkligen lättbetong under mark? Hur ser marken i allmänhet ut runt omkring?
 
L
Eftersom du har markradon så är det ganska bra att ha luft under plattan , ventilerar bra ,
hur är källaren , under mark på 4 håll eller 3 håll , är det på 3 håll får inte undertrycket vara för stort , det kan dra in kyla på den del som är i markplan och en tjäle kan bli under grundkonstruktionen just där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.