Blev lite sugen på detta larmsystem, behövs keypad eller klarar man sig med endast telefonen för att larma av systemet?
 
Du behöver inte keypad vad jag har förstått. (Jag tror till och med att den är ganska ny).
 
  • Gilla
kitco
  • Laddar…
Om man går in i huset utan att larma av ordentligt, med fjärr eller mobil, piper sirenen eller keypaden då för att göra en uppmärksammad på att man behöver larma av inom x antal sekunder innan larmet drar igång?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du behöver inte keypad vad jag har förstått. (Jag tror till och med att den är ganska ny).
Precis, går alldeles utmärkt att använda app'en för till-/frånkoppling. Rekommenderar dock minst 1 sirén då den förutom att tjuta kan pipa när man kliver in genom entrén för att påminna en om att frånkoppla
 
  • Gilla
Tosse och 2 till
  • Laddar…
Chaly
Vet ni om det går att ha 2st keypads för att larma av olika zoner? Skulle vilja ha en egen zon i det friliggande garaget. Skulle vara smidigt med en keypad där som bara larmar av/på garaget...
 
Hämtade precis upp keypad/manöverpanel. Blir till att prova den senare i kväll. Bara tagit upp den ur kartongen. Reagerade på att den var tunnare än jag hade förväntat mig. Ser snygg/diskret ut om inte annat
 
Har nyss installerat systemet hemma allt flöt på enkelt, tycker att rörelse detektorn är seg, barnen fick leka tjuv idag. När de kryper framför detektorn så ger den inge utslag alls utan de klarar sig igenom hela hallen. Har ställt allt på hög känslighet, köpte 2st och båda är lika dåliga. Ska de vara såhär?
 
J
Hur stora är barnen?

Detektorerna är ju "husdjursimmuna" = mindre känsliga i området närmast golven där just husdjur på alla fyra brukar hålla till om jag förstått det hela rätt.

Löser detektorerna ut då man rör sig normalt?

Hur sitter detektorn monterad i hallen, sitter den så att man rör sig tvärs över dess synfält och inte i den zon där den inte ser snett nedanför detektorn?
Diagrams visar en sensors detektionszoner från sidovy och uppifrån, med zoner markerade för olika avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har också installerat mitt idag. Över lag är jag väldigt nöjd, även om det här några brister.

Varför kan man inte använda brandvarnare som sirener till exempel?
 
J Jambalaya skrev:
Hur stora är barnen?

Detektorerna är ju "husdjursimmuna" = mindre känsliga i området närmast golven där just husdjur på alla fyra brukar hålla till om jag förstått det hela rätt.

Löser detektorerna ut då man rör sig normalt?

Hur sitter detektorn monterad i hallen, sitter den så att man rör sig tvärs över dess synfält och inte i den zon där den inte ser snett nedanför detektorn?
[bild]
De är 6 respektive 9år. Bifogar en bild på vart detektorn sitter. Jag har dörren precis bakom mig på bilden där jag fotar om någon öppnar dörren och sedan börjar krypa sakta genom hallen så kan man passera detektorn helt utan att de ger utslag. Det är ungefär 4-5m till dörren. En hall med öppen dörr, en trappa till vänster och en rörelsedetektor högt upp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilken av deckarna har du?
 
1st combi protect den som klarar av glaskross och 1st motion protect den som ingick i paketet
 
Nu har jag inte läst hela spec'en, men iom att det är 2-vägs kommunikation mellan IR o hub så skulle det kunna vara så att detektorerna ligger i någon form av halvdvala (dvs endast radiokom igång o PIR avstängt) när systemet är frånslaget och sen väcks upp vid tillslag. Skulle det vara sån modell kommer detektorer behöva ett par minuter för att "aklimatisera" sig.

Gör ett mer "troligt" test.
Larma på, vänta ett par minuter, öppna dörren o försök sedan gå förbi detektorn.

Sen går alla vanliga PIR-detektorer att "lura".
Finns en uppsjö av klipp om det på Youtube bl.a. Därför man rekommenderar att ha flera typer av detektorer så som magnetkontakter och glaskross.
 
  • Gilla
romerome
  • Laddar…
A
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har också installerat mitt idag. Över lag är jag väldigt nöjd, även om det här några brister.

Varför kan man inte använda brandvarnare som sirener till exempel?
Ställde frågan till dom och fick som svar att det är teknisk möjligt. Men med hänvisning till "fire security regulations" så måste brandvarning vara separerat från inbrottslarm.

Om det stämmer vet jag inte?
 
kodrod skrev:
Om det stämmer vet jag inte?
Larmet är väl inte certifierat på något sätt? Jag gissar att de är sugna på att sälja fler sirener. (Och det är väl en annan kritik jag har. Sirenen går att ställa i tre nivåer men alla låter lika högt, vilket är ganska lågt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.