Hej.

Har en test anläggning enligt bild. Men om jag förstår saken rätt så måste en anläggning av denna typ vara kopplad mot husets elnät för att invertern skall fungera.

Jag kan väl inte koppla denna direkt mot en förbrukare? T.ex. en värmepanna?

https://imgur.com/a/ROkTf
ROkTf
 
  • Bild på en Schneider Conext CL-20/25 E trefas växelriktare för solpaneler, med information om produktfunktioner och firmwareuppdatering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den invertern måste vara ansluten till elnätet för att fungera. Just värmepatroner i en elpanna är en tillämpning där du kan koppla solpaneler direkt på utan att blanda in en inverter. Men att det går betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé. Vad är det du vill uppnå? Fristående solcellssystem brukar ha batterier inblandade och vara helt annorlunda uppbyggda än de som är kopplade mot nätet.
 
  • Gilla
Robin_
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den invertern måste vara ansluten till elnätet för att fungera.....
Som jag tänkte. Visst går det teoretiskt att "bara" koppla in invertern mot en 3-fas grupp jag har i en närliggande eldosa.
Såklart bäst och riktigt att koppla in den mot en egen avsäkrad 3-fasgrupp i elcentralen.
 
Ett typiskt fall av "man kan göra så, men det är inte rätt". Om du har invertern inkopplad på en grupp med förbrukare så kommer den att vara matad från två håll. Du kan belasta gruppen med vad säkringen tål plus vad invertern levererar innan säkringen löser. Det är inte trådarna dimensionerade för. Därför är det på goda grunder inte tillåtet att koppla den så. Den måste ha en helt egen grupp med egna säkringar.
 
  • Gilla
Robin_ och 1 till
  • Laddar…
Tack för info. Då var jag inne på rätt spår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.