Jag måste bara få säga att det ser verkligen ut som om ert bygge går undan! Men det är klart.. är hantverkarna där hela dagarna så får de väl gjort en hel del.. :D Jättekul att se hur allt växer fram iallafall!

Föresten, du skrev tidigare att ni har Elitfönster. Har ni möjligtvis antikprofil invändigt på dem?? Det ska vi ha nämligen, så jag var mest nyfiken på om ni har det och om ni är nöjda i så fall.
 
marge skrev:
Jag måste bara få säga att det ser verkligen ut som om ert bygge går undan! Men det är klart.. är hantverkarna där hela dagarna så får de väl gjort en hel del..  :D Jättekul att se hur allt växer fram iallafall!

Föresten, du skrev tidigare att ni har Elitfönster. Har ni möjligtvis antikprofil invändigt på dem?? Det ska vi ha nämligen, så jag var mest nyfiken på om ni har det och om ni är nöjda i så fall.
Jag vet inte om jag tycker det går så fort framåt. Men det är väl klart, är det ens eget bygge så kan det inte bli klart fort nog. Man förstår folk som tycker modulhusen är attraktiva för att man kan flytta in nå'n vecka efter att huset är rest.

Vi har inte antikprofil på fönsterna.
 
Idag har takpanelen blivit inburen i köket för att torkas:

20021213-1.jpg
 
Tänkte ni behandla takpanelen på nåt vis innan det ska upp eller hur gör ni?
Vi har inte gjort något med panelen än och undrar hur länge det kommer att "röra sig" och krympa innan man bör lacka/betsa/måla eller vad man nu än gör. Nån som vet?
 
Takpanelen ska vitbetsas men jag vet inte om den blir betsad innan den blir uppsatt. Ska man betsa taket i en ljus kulör så tycker jag det är mindre viktigt om man betsar före eller efter uppsättningen - taket är ju inte slätt så det kommer att bli skuggor som "döljer" springor där omålat trä dyker upp (bäst är ändå att måla först). Det är skillnad när man målar med en täckande färg som spricker i skarvarna.
Om några år så målar vi troligtvis stora delar av taket vitt.
 
Funkar det att skruva takpanel direkt på gipsskivor om man tröttnar på detta tak i framtiden?
 
Thomas skrev:
Man gör målningen innan man sätter upp panelen.  ;)
Jo, så var ju tanken att vi skulle göra. Men om man står där med 100 kvm takpanel och ont om tid så ställer man sig inte och börjar måla utan smackar dit det och väntar på bättre tider. ;)

Panelen till övervåningen kanske vi hinner måla/lacka först. Problemet är ju också att det inte finns plats att lägga dem på tork!

Måste badrumstaket och bastun lackas? Vilka andra rum? Tänkte på fukten.
 
Måla takpanelen innan uppsättning!
Dels för springorna (ja, det krymper alltid)
Och dels för jämnheten på målningen...går man längs bräderna kan man göra fyrametersstrykningar, på stegen kan man göra kanske 150 centimetersstrykningar. Sen är det mycket lättare att måla neråt än uppåt.

/Mannen som målade 120 kvm pärlspont i somras...på två dagar :)
 
KarlXII skrev:
Och dels för jämnheten på målningen...går man längs bräderna kan man göra fyrametersstrykningar, på stegen kan man göra kanske 150 centimetersstrykningar. Sen är det mycket lättare att måla neråt än uppåt.
En av våra grannar hävdar att det är bättre att betsa när panelen sitter uppe just för att man ska få bättre jämnhet mellan brädor som sitter bredvid varandra. När man betsar är det viktigt att hela tiden använda likadan pensel, ha samma tryck på penseln och ha lika mycket färg på penseln. Jag är inte säker men jag tippar att det är viktigare att färgningen mellan två intilligande bräder är samma än att bägge ändarna av en bräda har samma nyans.
Själv skulle jag betsa/måla allt innan jag satte upp det.
 
för att man ska få bättre jämnhet mellan brädor som sitter bredvid varandra
Det där skiljer sig iallafall - brädorna kan ha olika färg från början beroende på hur långt från kärnan de sitter och hur de är sågade..och vilket träd de kom ifrån. Vad jag menar med jämnhet är att det blir alltid vitare (mer färg) på stället där man flyttar stegen och får lite överlapp....
Det blir otroligt mycket bättre att måla innan uppsättning!!
 
Nu sitter det snart en centraldammsugare monterad. Här är i alla fall ett av rören i mellanbjälklaget:

20021216-1.jpg
 
Pelle: Hur mycket fick du ge för uppsättning av takpanel samt målning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.