Vi tänker köpa en siemens diskmaskin till det nya kvikköket. Men blir lite förvirrad här gällande extra hög diskmaskin. En del av deras extra höga modeller benämns även som Variohinge. Den enda info jag hittar ang Variohinge är att det gör att de passar ikeas metodstomme. Min fråga är om det är ett krav med Variohinge för kviks kök också eller om en vanlig extra hög diskmaskin funkar? Det kanske till och med är så att Variohinge inte funkar med kvikkök?
 
BirgitS
VarioHinge är en optimal lösning för höga luckor i kombination med låga socklar. När en diskmaskin med varioHinge öppnas förskjuts hela möbelfronten en liten bit uppåt vilket frigör plats vid sockeln. På vissa köksluckor är VarioHinge en förutsättning för att luckan inte ska kollidera med sockeln.
http://www.elon.se/vitvaror/diskmaskiner/diskmaskiner/siemens-sx75m039eu
Ikeas Modulkök, till skillnad från deras tidigare Faktum och de flesta kök på marknaden, har avsevärt lägre socklar än tidigare standard på ca 17 cm. Hur höga socklar har Kvik-köket?
 
BirgitS BirgitS skrev:
[länk]
Ikeas Modulkök, till skillnad från deras tidigare Faktum och de flesta kök på marknaden, har avsevärt lägre socklar än tidigare standard på ca 17 cm. Hur höga socklar har Kvik-köket?
”Sockeln är som standard 12 cm hög. Med ett 80 cm skåp och en bänkskiva på 3 cm blir höjden totalt 95 cm. ”

Vi kommer sikta på ungefär det eller någon cm lägre
 
BirgitS
Fick tag på kvik, de sa att det inte spelar någon roll. Och apropå den tråden, får känslan att ts där missar ngt moment. Annars hade det nog varit rätt vanligt med trådar ang DM som inte går att öppna i kvik-kök. Men ska spana lite nästa gång jag är hos polaren som har kvik
 
BirgitS
Vad bra!
Tråden är ju gammal så förhoppningsvis har Kvik och diskmaskinstillverkarna anpassat sig till varandra nu.
 
Tror det krävs variohinge vid 80cm lucka.
Kolla sprängskisser på Siemens hemsida vilka mått på lucka dom klarar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.