Buskfyggaren
Efter att vi flyttat in i våran lägenhet började jag läsa på ventilationen, insåg att i våran lägenhet sitter en spisfläkt (motordriven) som inte får sitta där. Vi har mekanisk frånluft med centralfläkt. Kök och WC är på samma kanal.

Jag har insett att denna måste bytas så jag begärde ut OVK-protokollet för byggnaden från Stadsbyggnadskontoret. Kontrollen är utförd 2012-03 och är ej godkänd. Tvåan i protokollet kommer just av att vår lägenhet har spisfläkt istället för spiskåpa. Nästa OVK är planerad 2018-03.

Fläkten har alltså suttit där sedan 2012, den är antagligen installerad av den förr-förra ägaren. Det är inget jag kan säga till 100% men jag ska forska vidare i det. Jag har inga papper som helst på vem som utfört köket.

Mina frågor:

1. OVK från 2012 är undertecknad av dåvarande styrelseordförande. Dock har inget hänt sedan dess och det blev ju aldrig någon ombesiktning. Har inte styrelsen ett ansvar här att se till att OVK blir godkänd?

2. Nu sitter vi med en installation som måste återställas. Hade styrelsen sett till att OVK blev godkänd från början hade vi inte hamnat i den här sitsen. Vilka rättigheter har vi här? Kan vi få styrelsen att betala för arbetet? Förra ägaren? Förr-förra ägaren som antagligen är ansvarig för installationen?

3. Kan vi åka på någon form av vite om felet ej är åtgärdat vi kommande OVK?
 
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Byt fläkten, sannolikt ditt ansvar (inte samma sak som ditt fel) och inte speciellt dyrt.
 
Att åtgärda en OVK-anmärkning kan vara lägenhetsinnehavarens ansvar.
Utgifter/kostnader som föreningen tar på sig, betalar du indirekt själv.
 
O
Det är bara att byta fläkten. Det är ditt eget ansvar. Åtgärder som den du fick blir medlemmen själv som får bekosta, eftersom det är medlemmens lgh och anses ha monterat den själv.

(Något fel liknande dolda fel) blir svårt att få för fläkten. Det hade inte varit svårt att se felet vid en besiktning.
 
Hur ser anslutningen mot frånluftskanalen ut?
Det räcker ju med att koppla isär rören, sätta ett don och släppa luften 10cm därifrån
 
Buskfyggaren
Tack för alla svar. En fråga har jag dock inte fått svar på: är inte föreningen skyldig att se till att OVK blir godkänd? I det här fallet har det ju blivit underkänd men orsaken har ej rättats till och det har ej blivit någon ombesiktning.
 
Claes Sörmland
Föreningen som fastighetens ägare är skyldig att omedelbart vidta åtgärder så att ventilationen når kraven. De kraven ställs av lagen och tillsyn sker av kommunen. Vad föreningen borde ha gjort är t ex att ålägga bostadsrättsinnehavaren att direkt ta bort fläkten. Nu när du är bostadsrättsinnehavaren och föregående innehavare inte tagit bort fläkten så borde de ställa kravet på dig. Föreningen ska också enligt lagen ha anslagit ett intyg från senaste OVK på en väl synlig plats i byggnaden. Där borde du kunnat ha sett att det var problem i lägenheten redan före köpet.
 
O
Som sagt det är mycket man ska göra men inte gör. Jag tror att eftersom det bara vara var en lgh så gjorde de ingenting. Det finns inget direkt straff att inte ha en godkänd ovk. Om myndigheternna upptäcker bristen så kan de tvinga dig, om du inte gör det så kommer vitet in i bilden.
Men nu är det du som sitter på svarte Petter. Så för din del vill du inte piska igång en ny ovk. Dessutom kostar det massa pengar... Som du nu får vara med att betala.
 
Claes Sörmland
Är det inte så att om tillsynen från kommunen skulle vita åtgärder så skriver de förelägganden och senare viten till föreningen (som är fastighetsägare). Sen får föreningen hantera åtgärder som involverar bostadsrättsinnehavarna bäst de vill.
 
O
Det brukar oftast vara att man måste åtgärda det annars kostar det..
 
Buskfyggaren
Hur sannolikt är det att vi får betala vite ifall det inte är fixat tills nästa OVK? Antar att det är något som föreningen isåfall får kräva oss på?
 
Liten. Inget som hörde något om när vi hade OVK. Det är ju i princip du själv som blir (negativt) påverkad av en icke fungerande ventilation.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.